פשטידות ומאפים שעפים לתנור תמונה: pixabay

המטבח טומן בחובו הנאה רבה הן מבישול והן מאפייה. לא תמיד יש צורך בהכנה של מאכלים מורכבים או מאפים מסובכים. אפשר להכין מגוון רחב של מאפים קלילים שאינם לוקחים זמן רב להכנה וליהנות מניחוחות מופלאים שמתפשטים ברחבי הבית ומטעמים נהדרים ונימוחים שרק ממתינים לכם. הצטרפו אלינו לסקירת המאפים הגדולה שכיף להכין ועוד יותר כיף לאכול

פשטידות

פשטידה היא שם כולל לסוגי מאפים שונים. היא תמיד תכלול בלילה ותוספות של ירקות, גבינות ואפילו בשר ודגים לפי הטעם. הפשטידות שאנו מכינים בדרך כלל בגרסה המהירה הן פשטידות ירקות או גבינות שלא מצריכות מאמץ מיוחד או התעסקות עם בישול של בשר מוקדם, פירוק של עוף או טחינה של דגים וכדומה. תוכלו להכין פשטידת תירס נהדרת מתירס מקופסת שימורים. אם אתם חובבי עשבי תיבול אז הוסיפו מעט שמיר לתערובת, השמיר מחמיא מאוד לתירס וישדרג לכם את הפשטידה פלאים.

לזניה

עוד מאפה נהדר שכיף להכין ולשלוח לתנור הוא הלזניה. המאפה האיטלקי אשר מגיע אלינו גם מנאפולי – עיר מולדתה של הפיצה, מורכב שכבות על שכבות של פסטה כמובן, ומכיל רוטב וגבינה או בשר בסגנון בולונז בגרסתו הבשרית (בארץ מטעמי כשרות הבשר והגבינה מופרדים). את הלזניה ניתן להכין בקלות וללא מאמץ, שכן היא מורכבת מדפי פסטה שכל מה שצריך הוא למרוח עליהם רוטב עגבניות בנדיבות רבה ולשלבם עם גבינה אהובה. לרוב תמצאו בה מוצרלה או ריקוטה אבל יש גם מי שעושים שימוש בפרמזן. קשטו אותה עם עלי בזיליקום טריים וקצוצים והתכוננו למאפה ריחני וטעים במיוחד! מי שמעדיף דווקא את הגרסה הבשרית יכול להכין ראגו נפלא ולשלב אותו עם רוטב העגבניות.

קוגל

הקוגל הוא למעשה פשטידה אשר נפוצה בעדות אשכנז. הקוגל מגיע במגוון גרסאות: ניתן להכין אותו מאטריות עם קינמון, סוכר ותבלינים נוספים המעניקים לו את טעמו המתוק. אפשר להכינו מתפוחי אדמה וטעמו מזכיר לביבות תפוחי אדמה טעימות שנאפו בתנור. אפשר להכין קוגל תפוחי עץ עשיר עם צימוקים וקינמון שישמש כקינוח נהדר לחובבי הפשטידה הזו.

קיש

מוצאו של הקיש הוא בצרפת ארץ החמאה והקרואסון, לקיש שלא כמו לפשטידה יש בסיס של בצק פריך, נימוח וטעים כיאה לצרפתים ועליו יוצקים את בלילת הירקות או הגבינות בתוספת שמנת מתוקה וביצים כמובן. לפעמים אף מוסיפים לחלקו העליון רצועות של בצק. הקיש נאכל כמאכל קר במקורו אבל אם חשקה נפשכם בפרוסה חמה שזה עתה יצאה מן התנור אל תעצרו את עצמכם, לא כל מה שטוב לצרפתים טוב גם לנו.

פאי

הפאי הוא כיס בצק טעים שממולא בכל טוב. תוכלו לשלב בו מילויים מתוקים או מלוחים, בשריים או חלביים, פירות או ירקות, קצפות ושוקולד ועוד שלל מילויים נהדרים כיד הדמיון הטובה. בבסיס הפאי יש בצק שעליו יוצקים את המילוי הנבחר ואז עוד שכבת בצק שמרודדת דק מאוד שמניחים אותה על גבי המלית וסוגרת אותה לחלוטין. נציין שגם הפאי וגם הקיש נאפים תחילה "אפייה עיוורת" – הכוונה היא לאפייה רק של בסיס הבצק ורק לאחר מכן מוסיפים עליו את הבלילה או המילוי.

טארט

אם חשקה נפשכם במאפה מתוק וטעים הטארט הוא חברכם הטוב. גם הוא מורכב מקלתית המהווה את בסיס הבצק של המאפה והוא ממולא במילויים מתוקים. אם אתם מכינים אותו כקינוח קטן ואישי הוא ייקרא – טארטלטים. הטארט מאפשר שילוב של פירות טריים כאשר אופים את הבצק, מוסיפים לו קרם פטיסייר ועליו מסדרים את פירות העונה הטריים ועליהם מוסיפים זיגוג כדי למנוע מהם השחרה.
את הטארט ניתן להכין גם עם פירות אפויים, כאשר לאחר אפיית הבסיס תונח בתוכו מלית כמו רסק של פירות, ריבה, פודינג ועוד, ועליה יונחו הפירות השונים וייכנסו לאפייה.

קלצונה

הגרסה האיטלקית לסמבוסק לא מאכזבת כלל, אם מתחשק לכם קצת מטבח איטלקי זה הזמן לאפות קלצונה טעימה וליהנות מכל ביס. הקלצונה היא למעשה פיצה ממולאת אם תרצו, שכן המרכיבים שלה ושל הפיצה זהים לחלוטין למעט העובדה שהקלצונה מקופלת לשניים וצורתה דומה לזו של חצי ירח.
לסיכום, תוכלו להכין שלל מאפים ופשטידות נפלאים שישביעו אתכם בתוך זמן קצר ולהתענג על כל ביס מעשה ידיכם.