פלנתניה - מרכז מדע חלל ותרבות הפלנתניה הפך לסיפור הצלחה הרבה מעבר לגבולות נתניה פלנתניה - מרכז מדע חלל ותרבות

פלנטריום משוכלל, גן שעשועים פיזיקלי, סדנאות יצירה ושלל פעילויות ייחודיות נוספות לכל המשפחה כל אלה מייחדים את המקום שהפך זה מכבר למרכז לימודי-חווייתי לכל הגילאים, לתלמידי בתי הספר, לקבוצות מבקרים מהעיר, מהארץ ומחו"ל

פלנתניה - מרכז מדע חלל ותרבות

במידה רבה, המרכז, המתקנים ואמצעי ההמחשה וההתנסות השונים בו, בעיקר הפלנטריום הדיגיטלי המאפשר למבקרים ולצעירים בהם במיוחד, לחוות מקרוב את מערכת השמש והכוכבים בצפייה במסך העצום בן 360 מעלות, אשר נותן תחושה של מסע בחלל, של טיול בין כוכבים, ומי יודע – אולי אחד מהילדים המבקרים במקום היום, יגשים את חלומו שהחל כאן ויסתיים בטיסה בחלל...הכל אפשרי. וזו בעצם המהות האמיתית של המרכז ללימודי מדע, חלל ותרבות יפן – להנגיש את התכנים הייחודיים לקהל הרחב ולאפשר לכל אדם, בכל גיל, להכיר וללמוד באופן חוויתי את היקום כמופלא ומסקרן ולהבין את הרלוונטיות של המדע לחייו ברמה האישית, החברתית והתרבותית.
לפני כ-4 שנים הוקמה הפלנתניה בעזרת תרומתו של מר מדארמה היפני, שהמקום נושא את שמו ובשיתוף עיריית נתניה. הנהלת העירייה הכפיפה את המקום לעמותת היכל התרבות העירוני בניהולו של בני אפרים, מתוך מטרה שהעמותה תקדם את המקום ותנהל אותו בכל ההיבטים, כחלק ממערך מתחמי התרבות בעיר.

עיצוב וסטייל - הפלנתניה הפך לסיפור הצלחה הרבה מעבר לגבולות נתניה

פלנתניה - מרכז מדע חלל ותרבות

ממסע מרתק בחלל ועד ביקור ביפן: הכירו את נפלאות הפלנתניה

בפלנתניה ארבעה מתחמים מרכזיים: גן מדעי המחולק אף הוא לששה מתחמים וכולל מתקנים ייחודיים, המאפשרים לבאי המקום, בעיקר לילדים בהם, להיחשף לתהליכים פיזיקליים דוגמת כוח הכבידה, אופטיקה וחילופי אנרגיה, גן יפני יפהפה המשלב צמחייה ארץ ישראלית עם אלמנטים יפניים ולצידם בריכות אקולוגיות, אולם כנסים שיכול להכיל כ-200 איש עבור הרצאות, סדנאות ואירועים שונים וכמובן גולת הכותרת - הפלנטריום המשוכלל בישראל עם ציוד המחשה והקרנה מהמשוכללים בעולם, המחובר גם לטלסקופ החלל האבל ולפלנטריומים שונים ברחבי תבל.
המופעים בפלנתניה, נבנים בשיתוף ההנהלה וצוות ההדרכה של המרכז ועוסקים במגוון נושאים, שבאים לידי ביטוי בסדנאות ההתנסות השונות ובאירועים ייחודיים – גם פרטיים, כמו ימי הולדת, חגיגות בני מצווה ואירועים נוספים, בהם מוצגים ומומחשים מוטיבים מתחום החלל, המדע והמדע הבדיוני, הכל בהתאמה לאירוע הנחוג במקום.

מניסוי מדעי עד הנסיך הקטן

ארבע פעמים בשנה נערכים אירועי הדגל של הפלנתניה – סוכות, חנוכה, פסח וכמובן החופש הגדול. 

בקיץ האחרון נהנו המבקרים מחקירת עולמות שונים מבעד לעיניו של הנסיך הקטן, תוך יצירת כוכבי לכת בליווי דמותו, סדנאות יצירה שונות בהן הרכבת שעון שמש, בריכת כדורים ואפילו שימוש במשקפי מציאות מדומה.
בנוסף נהנו מסדרת ניסויים מדעים - מניפוח בלונים, שימוש באלכוהול ועד שריפת צמר פלדה. כשמונה תחנות גדושות בכיף ואמוציות, שהסתיימו במתקני הגן המזמינים – מעין גן שעשועים לימודי לכל דבר.
כיאה לשיתוף הפעולה עם ארץ השמש העולה, פעם בשנה בחודש יולי נערכת פעילות לרגל הטנבאטה – חג האוהבים היפני, בשיתוף עם שגרירות יפן ואגודת הידידות ישראל-יפן.
פניו של המרכז כבר לסוכות, אז יעסקו במדענים ומדעניות שעסקו בנושאי החלל והיקום.
הפעילות הכללית במרכז מותאמת לילדים מגיל 4 ועד בני הגיל השלישי. פעילויות מיוחדות בשיתוף משרד החינוך מכוונות לגילאי 5 – גן חובה ועד תלמידי י"ב. המטרה, כאמור, ברורה – להגיע לכמה שיותר קהלים.
כמו כן יפתחו לאחר חגי תשרי חמישה חוגי העשרה במקום, בין השאר בנושא מדענים, חלל ורובוטיקה לגילאי גן חובה עד כיתה ו'.

עיצוב וסטייל - הפלנתניה הפך לסיפור הצלחה הרבה מעבר לגבולות נתניה

פלנתניה - מרכז מדע חלל ותרבות

בין קצונה לאסטרונומיה

את המרכז השוקק מנהלת ביד רמה שלי הרפז גרינברג, שהשתחררה לפני כשנתיים משירות כקצינה בשירות בתי הסוהר ובסך הכל השלימה שלושה עשורים של שירות בכוחות הביטחון. 

שלי למדה את הנושא מאפס, מאחר שהגיעה לפלנתניה ללא רקע באסטרונומיה, ועל כן נעזרת ביועצים ומומחים בתחום זה. "האסטרונומיה מרתקת אותי – מציינת שלי - כל נושא הכוכבים והשמיים דורש הרבה יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, יצירת קשרים ובניית תכניות חדשות. בכל פעם אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש", היא מציינת בחיוך.

מחנכי חלל

במסגרת הקשרים שנוצרו, קיים שיתוף פעולה עם סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון – שהקימו את תכנית הורייזון, המגייסת מתנדבים שעוסקים בנושא החלל בוואריאציות שונות במטרה להנגיש את הנושא לקהלים רבים ככל האפשר, מעין מחנכי חלל. לאחרונה נבחרה שלי לשמש כמנהלת האזורית של התכנית. בין לבין ממשיך צוות הפלנתניה בראשותה, לשדרג את המרכז בתחומים נוספים ועל הפרק: השלמת בנייתו של מצפה כוכבים שנמצא בשלבים סופיים ומתחם אינטראקטיבי שיכלול חדר בריחה. שיכלול חדר בריחה. "יש בארץ פלנטריומים ומצפים נוספים, אבל אין עוד מקום בו יש את החיבור של פלנטריום, גן יפני וגן מדעי תחת קורת גג אחת", היא מסכמת בסיפוק. "אנשים נהנים מאוד לבוא ולחוות את הגיוון בפלנתניה. התגובות נהדרות ולשמחתי כל אחד לוקח איתו מהחוויה הזו משהו אחר. אני גאה מאוד שהפכנו להיות מרכז משמעותי בישראל בכלל ובנתניה בפרט"

בני אפרים מנכ"ל עמותת היכל התרבות העירוני הוסיף: "מרכז "פלנתניה" גדל והתפתח מאז הקמתו ותחילת פעילותו במסגרת עמותת היכל התרבות. הוא מהווה היום מרכז של עשייה, חשיבה יוצרת וצמיחה בתחום הלימודי החווייתי של נושאי מדע וחלל. אני מודה לראש העיר ולהנהלת העירייה על החשיבות הרבה שהם מייחסים לטיפוח ופיתוח המקום ועל העידוד שאנו מקבלים מהם להמשיך בתנופת העשייה והפעילות הנערכת על ידי צוות הניהול והעובדים של המרכז"