פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
אמייה טגה משחק פוליטי: אמייה טגה הצטרף ל- "נתניה אחת" אמייה טגה

כדורגלן מכבי נתניה לשעבר משנה כיוון לפוליטיקה וחבר לראש העיר. המטרה: תיק הספורט. "אפשר לשנות המון ולחנך באמצעות הספורט", אומר טגה. "אני איש של עשייה ומגיע כדי להשפיע". ראיון 

אמייה טגה

לא בכל יום מחליט שחקן כדורגל להפוך לפוליטיקאי, אבל זו בדיוק המטרה של אמייה טגה. השחקן שהפך עם השנים לאחד היותר מזוהים עם מכבי נתניה, הצטרף לרשימת "נתניה אחת" של ראש העיר מרים פיירברג-איכר לקראת הבחירות הקרובות.

"כל מי שמתמודד פנה אלי בדרך זו אחרת ועם חלק מהאנשים גם נפגשתי", מספר טגה בראיון ל"נתניה נט" על השתלשלות העניינים שהובילה אותו לעבור ממגרש הכדורגל למגרש הפוליטי. "אני רוצה לקדם את הדברים שאני טוב בהם ומכיר מחיי היומיום – חינוך וספורט. ברגע שהבנתי ממרים שזה מה שהיא מייעדת לי, לא היו יותר מדי סימני שאלה".

"לתת" למען הנוער

ב-12 השנים האחרונות מרצה טגה בהתנדבות מטעם עמותת "לתת" על חינוך באמצעות הספורט לבני נוער מכל רחבי הארץ, מראש הנקרה ועד קריית גת. לאחרונה אף הרצה בפני 150 ילדים באצטדיון בנתניה, אליו הובא אחר כבוד גם גביע העולם בכדורגל לקראת המונדיאל שייצא לדרך בעוד פחות משבועיים. את החיבור לעמותה עשה עבורו העיתונאי איתי אנגל מצוות תכנית התחקירים "עובדה", שעסקה בהישג ההיסטורי של הנבחרת הצעירה של ישראל, שהעפילה באוקטובר 2006 לראשונה בתולדותיה לאליפות אירופה על חשבונה של צרפת. את השער הדרמטי והמכריע במשחק הגומלין בהרצליה לעיני 8,500 צופים כבש טגה. "הספורט הוא כלי חינוכי אדיר, הרבה אנשים אפילו לא מבינים מה הוא יכול לעשות", הוא אומר.

אנשים בנתניה - משחק פוליטי: אמייה טגה הצטרף ל- "נתניה אחת"

טגה צפוי להשתלב בשישייה הראשונה ברשימתה של פיירברג-איכר, כשהמטרה המוצהרת שלו היא לקבל את תיק הספורט בעיר, במידה כמובן שראש העיר המכהנת תיבחר לקדנציה נוספת. "אני איש של עשייה ומגיע כדי להשפיע", מבהיר טגה. "לא מעניין אותי טייטל של חבר מועצה אם אין לי השפעה. אני מאמין שאני יכול להוביל ולשנות המון בתחום החינוך והספורט וזו המטרה שלי".

עד מתי? אברה מנגיסטו

אמייה טגה (33) מתגורר בקריית השרון. נשוי ללקץ ואב לשתי בנות ובן – לייש בת ה-10, שליו בן ה-6 ואלמאי בת ה-3. מגיל 17 הוא משחק במכבי נתניה עמה זכה בגביע הטוטו בליגה הלאומית, סיים עם הקבוצה פעמיים במקום השני ושיחק במדיה פעמיים במוקדמות הליגה האירופית. לפני שנתיים עלה עם הקבוצה מהלאומית לליגת העל. עוד עבר בקריירה בהפועל אשקלון והפועל עכו וטרם פרש רשמית ממשחק פעיל. בימים אלה סיים שנה ראשונה בתואר למשפטים במכללה האקדמית נתניה.

ביולי 2016 נקשר שמו של טגה בעניין בעל אופי פוליטי כשעלה לאחד ממשחקי קבוצתו עם חולצה הנושאת את שמותיהם של אברהם (אברה) מנגיסטו, שנכנס לרצועת עזה ב-7 בספטמבר 2014 ומאז נעדר ולא ידוע מה עלה בגורלו, ויוסף סלמסה ז"ל, שעד היום לא ידוע האם מותו נגרם כתוצאה מתאונה או התאבדות. בעדה האתיופית קוראים בשנים האחרונות לשחרורו של מנגיסטו ולחקירת נסיבות מותו של סלמסה ז"ל. עד היום, בתמונה של טגה בוואטסאפ מופיע איור שלו עצמו לובש את החולצה עם הכיתוב: עד מתי? אברה מנגיסטו.

אנשים בנתניה - משחק פוליטי: אמייה טגה הצטרף ל- "נתניה אחת"

בהתאחדות לכדורגל החליטו משום מה להעמיד את טגה לדין בגין התנהגות בלתי הולמת והוא נקנס ב-750 שקלים. כאקט מחאתי, הגיע השחקן עם בני משפחתו לשלם את הקנס באמצעות 7,500 מטבעות של 10 אגורות.

"אציף את שני הסיפורים האלה מעל כל במה תקשורתית ובכל מקום בו אהיה – כסטודנט, כספורטאי וגם כפוליטיקאי", מבהיר טגה. "עברו כבר 1,363 ימים מאז נעלם מנגיסטו. לכל מקום שאלך אקח איתי את המסר לשחרורו ואגיד זאת בקול רם וללא חשש".

יש שאיפות פוליטיות ברמה הארצית?

"אני צריך להוכיח את עצמי קודם כל ברמה המקומית, אבל בטוח שגם זה יגיע. מי שמכיר אותי יודע שאני איש של עשייה ופחות של דיבורים. אני בא ממקום אמיתי ונקי ומקווה שנזכה בבחירות כדי לעזור, לשפר וכמובן לחנך".

איפה אתה רואה את עצמך בשנים הקרובות?

"בעיקר בפוליטיקה. שם מתקבלות ההחלטות החשובות ושם צריך להיות כדי להשפיע".