פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
הסרת הלוט על ע"י לאה בתו של קומוי | באדיבות עודד פירסט סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב נתן קומוי הסרת הלוט על ע"י לאה בתו של קומוי | באדיבות עודד פירסט

בקריית נורדאו נמצא רחוב קטן ומעגלי. בתים חד קומתיים יחד עם רבי קומות דרים זה לצד זה. שני רחובות בלבד קרויים בארץ על שמו של נתן קומוי, האחד בחיפה והשני בקריית נורדאו בנתניה. ומדוע בנתניה?

הסרת הלוט על ע"י לאה בתו של קומוי | באדיבות עודד פירסט

נתן אוטו קומוי נולד בבודפשט ב-1892. אביו דוד היה אחד הפעילים הציונים הבולטים בהונגריה. במלחמת העולם הראשונה זכה קומוי על גבורתו לעיטור "אות הליגיון ההונגרי".

כ- 15.000 יהודי הונגריה ניצלו תודות לפעולות הוועד וקומוי בראשו

במלחמת העולם השניה היה אוטו יו"ר הפדרציה הציונית בהונגריה וראש "וועד העזרה וההצלה" שהוקם בבודפשט. תפקיד הוועדה היה לעזור לפליטים היהודיים שהגיעו להונגריה, למצוא להם מקומות מחבוא, תלושי מזון, ניירות מזוייפים ולדאוג לשאר צרכיהם. בנוסף עסק הוועד בהעברת יהודים מהונגריה לארץ ישראל דרך רומניה ואינסטנבול. כ- 15.000 יהודים יצאו מהונגריה וניצלו תודות לפעולות הוועד וקומוי בראשו.

"בזכות גבורתו הוא קיבל "פטור" מחובת נשיאת "הטלאי הצהוב", מה שהקל על פעילות ההצלה שלו בשואה" סיפר עודד פירסט, נכדו של קומוי.

הקים 52 בתי ילדים

בחסות הצלב האדום והג'וינט היהודי- אמריקאי הקים קומוי 52 בתי ילדים, בהם מצאו מקלט כחמשת אלפים ילדים ומאות מורים ואנשי צוות, שניצלו בזכות החסות שהצלב האדום פרש עליהם. בבתי הילדים הופעלה מערכת לימודי יסוד, לימדו ריקודים ושירים והכל בעברית, במטרה להעלאת המורל והכנת הילדים לעלייה לארץ. קומוי ניצל את קשריו עם הפלג המתון בממשל ופרש את חסותו של הצלב האדום על בתי חולים ומרפאות. חייהם של רופאים ואחיות יהודים ניצלו בזכות קשריו אלו.

"ארגיש את עצמי מת מבחינה מוסרית אם אעזוב כעת את עמדתי"

קומוי היה מעורב בהרכבת הרשימה של 1,684 היהודים ב"רכבת קסטנר". קסטנר היה אז סגנו. למרות הייסורים שעבר בהכנת הרשימה הוא קיבל על עצמו את תפקיד אירגון הקבוצה. הוא שלח את בתו לאה ברכבת ואשתו והוא נשארו בבודפשט. אשתו ליילה העידה כי לפני יציאת הרכבת אמר לה קומוי: "לעולם לא אוכל לדרוך על אדמת ארץ ישראל עם ראש מורם אם אבחר עכשיו להציל את חיי."

ומאז נעלמו עקבותיו

פעילות קהילתית - סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב נתן קומוי
ב-1 בינואר 1945, ימים ספורים לפני נסיגת הגרמנים וההונגרים מפני הכוחות הסובייטים, נלקח אוטו קומוי לתחנת המשטרה ומאז לא נודעו עקבותיו. ההנחה היא שהוא נרצח וגופתו, יחד עם יהודים רבים, הושלכה לדנובה והוא בן 53 בלבד.

הכרה בארץ

לאחר מותו נקראו על שמו של אוטו קומוי: חורשה בהר הרצל בירושלים, מושב "יד נתן" בחבל לכיש, רחוב בחיפה ובתאריך ה-2.5.1989 הונצח שמו ברחוב בנתניה.

ומדוע בנתניה? לדברי עודד פירסט יש לזקוף זאת לזכותו של אפריים ישורון, המחנך המוערך והמורה להיסטוריה מתיכון טשרנחובסקי, שהכיר את קומוי עוד בהונגריה.

ב-8 באפריל 2013, יום השואה והגבורה תשע"ג, קיבלו נכדיו, ארנה ועודד, את "אות המציל היהודי" בשמו.

יהי זכרו ברוך!