פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
צילום: נמרוד גליקמן מענה לאוטיסטים אשר עוברים הטרדות מיניות ברשת צילום: נמרוד גליקמן

כנס שערכה המכללה האקדמית נתניה בשיתוף עיריית נתניה האיר לראשונה מאז פרוץ הקורונה זרקור על נושא ההטרדות המיניות שעוברים ילדים ובוגרים הלוקים באוטיזם

צילום: נמרוד גליקמן 

בריונות ברשת והטרדות מיניות בקרב אנשים עם מוגבלות החמירו מאוד בתקופת הקורונה בעקבות ההתחזקות השימוש במחשבים שאפשרו את המשך הקשר עם העולם שבחוץ וגידול השימוש ברשתות החברתיות בקרב אוכלוסייה זו. סט הכלים הינו מוגבל והדרכות והתאמות למצב החדש עדיין לוקים בחסר. במטרה להציף את הנושא ולהביא למודעות בקרב האוכלוסייה, ערכה ביום ב' האחרון המכללה האקדמית נתניה בשיתוף עיריית נתניה וכפר עידוד, כנס אשר עסק בסכנות ברשת בקרב אוטיסטים.

בכנס, אשר נערך ביוזמת אורי אברוצקי, מרצה בביה"ס למנהל עסקים ותקשורת במכללה האקדמית נתניה ודירקטור בכפר עידוד, השתתפו יעל יוספסברג יו"ר הוועד המנהל של עמותת אלו"ט, שני אחדות מנכ"לית כפר עידוד, טלי מולנר סגנית ראש עיריית נתניה ממונה על אגף הרווחה בעירייה, קלרה חן מנהלת אגף רווחה ומוגבלויות בעיריית נתניה, פרופ' ענת פירסט דיקנית ביה"ס לתקשורת במכללה האקדמית נתניה, איתמר שלו מומחה אבטחת מידע בחברת אמדוקס ודיירי כפר עידוד המתמודדים עם אוטיזם.

במהלך הכנס בין היתר נערך פאנל יוצא דופן אשר הורכב מבוגרים המתמודדים עם אוטיזם אשר עברו בעצמם הטרדות מיניות ברשת. בין הבוגרים הייתה גליה סמו, דיירת בכפר עידוד, לוקה באוטיזם בתפקוד גבוהה ומתמודדת עם מוגבלות שכלית, אשר שיתפה ורגשה את הקהל: "נכנסתי לאתר היכרויות כדי להכיר בן זוג. אך מהר מאוד הוא ביקש ממני להראות לו את איבריי האינטימיים. הוא ביקש ממני לשלוח לו תמונות עירום שלי בזמן שהוא שולח לי בעצמו תמונות עירום שלו. נבהלתי מאוד אז שלחתי לו תמונה של בובה עירומה, לא רציתי לשלוח תמונה שלי ולא ממש הבנתי מה הוא עושה. בתגובה הוא שלח לי תמונה של איבר המין שלו ואני הזדעזעתי. כשאימא שלי גילתה היא פשוט סגרה לי את הפייסבוק והסבירה לי על המשמעות של מה שחוויתי. זה מזעזע ובעקבות המקרה גם נפתחה חקירה במשטרה".
נועה ברק, דיירת בכפר עידוד , לוקה באוטיזם בתפקוד גבוהה גם היא, שיתפה כי יום אחד הופיע לה שידור חי בפייסבוק סרטון בו רואים אנשים מקיימים יחסי מין. "זה הבהיל אותי מאוד וגם הרגיז אותי. בהתחלה לא ממש הבנתי אבל כשהבנתי נלחצתי מאוד ולא ידעתי מה לעשות", היא שיתפה והוסיפה: "חשוב מאוד להיות מודעים לזה, לעשות יותר הסברה לאוטיסטים, לתת מענה לאוטיסטים שחווים הטרדות ברשת כי זה קורה המון וזה נוראי".
"על פי ההערכות הנתונים על הטרדות מיניות ברשת של אנשים עם מוגבלות דומה לנתונים של פגיעות של ילדים ברשת. לפי דוח של המועצה לשלום הילד, מאז 2008 חלה עליה של פי 3 במספר התיקים שנפתחו בגין עבירות על הטרדה מינית כלפי קטינים ברשת. יש רצון של אנשי המקצוע ובוודאי בכפר עידוד לעודד אנשים עם מוגבלות שהינם בגירים לערכים של עצמאות ופרטיות והדבר יוצר מצבי סיכון רבים יותר. כיום בישראל אין גוף שמטפל בתחום זה באופן מוסדר ורשמי ומהווה כתובת אחת לטיפול וסיוע לאנשים עם צרכים מיוחדים אשר נפגעו. המשמעות היא שהפוגעים עדין נמצאים שם", סיפר אורי אברוצקי, מרצה בביה"ס למנהל עסקים ותקשורת במכללה האקדמית נתניה ודירקטור בכפר עידוד.