פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
צילום: רן אליהו "וּבְמָקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִיש" (פרקי אבות ב' 5) צילום: רן אליהו

מישל באקוס, הקברניט של מטוס אייר פראנס שנחטף על ידי טרוריסטים עם ישראלים וחולץ ב"מבצע אנטבה" הונצח בנתניה

צילום: רן אליהו

ביום חמישי האחרון התקיים טקס לקריאת רחוב על שמו של מישל באקוס. הרחוב ממוקם בין רחוב על שם דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון, לבין רחוב בן עמי, על שמו של ראש העיר נתניה הראשון. זאת ועוד, ברחוב איתמר בן אב"י, הקרוב לרחוב באקוס, ממוקם בית הספר היסודי על שמו של "נתן יונתן", מפקד מבצע אנטבה, לשחרור החטופים. "אין מקריות בחיים" ציינה הגב' מרים פייברג איכר, ראשת העיר.

מישל באקוס

מישל באקוס – הקברניט שלא נטש את נוסעיו וקשר את גורלו עם ארץ ישראל. לוחם בצבא צרפת במלחמת העולם השניה, אביר ליגיון הכבוד הצרפתי, בעל מדלית הכבוד של העיר ניס, יקיר התעופה הישראלי, חסיד אומות העולם.

פעילות קהילתית - "וּבְמָקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִיש" (פרקי אבות ב' 5)

צילום: רן אליהו

טקס קריאת הרחוב ע"ש מישל באקוס

הטקס נערך במלון "כרמל", ברחבה המשקיפה על חוף הים והטיילת, קרוב לרחוב המונצח. מספר שבועות קודם לכן נקרא רחוב על שמו של באקוס, בעיר "ניס" בצרפת, העיר התאומה של נתניה ומקום מגוריו האחרון של מישל ורעיתו. הוא "קנה" לו אחוזת עולם בשני רחובות הסמוכים לים, אותו ראה אין ספור פעמים מהשמים, ביושבו על כיסא הטייס. על הבמה הוצבה תמונה גדולה של האיש הנפלא הזה. שיערו הלבן, חיוכו החם יחד עם העיניים הטובות המביטות קדימה, לא הצביעו על גבורתו אלא על היותו "מענטש", (בן אדם עֶרְכִּי באידיש), כפי שהגדירה זאת מאוחר יותר בדבריה אחת מהחטופות, הגב' נילי בן דור.
"לא היו לו מדי צה"ל, לא היה לו נשק, לא היה לו אפוד מגן, אבל היה לו לב ענק, חיוך מאיר פנים, זקיפות קומה, אומץ, חמלה ומנהיגות" כך תיארה ראש העיר את מישל באקוס. היא פתחה את הטקס במילים חמות למשפחה ולאורחים המכובדים שהגיעו מצרפת ומכל קצוות ישראל, משפחות ההרוגים והפצועים, לוחמים מסיירת מטכ"ל, שגריר צרפת בישראל ועוד רבים אחרים, וציינה במיוחד את סורין הרשקו שנפצע קשה בפעולה ונשאר חבר קרוב של משפחת באקוס. את היוזמה לפתיחת הרחוב יזמה ראש העיר כשאחת הסיבות הייתה הצרפתים הרבים החיים בנתניה ואוהבים אותה.

הוא היה מנהיג אמיתי

במטוס החטוף היו 11 אנשי צוות אוויר של חברת התעופה "אייר פרנס". באקוס שוחח עמם והציע להם לעזוב ולהציל את עצמם. יחד עם זה הוא הסביר מדוע הוא נשאר. לדברי בנו פול, הוא לא הכריח אף אחד להישאר. "לא היה אחד שהביע התנגדות ורצה לעזוב. כולם נשארו בזכות אישיותו. הוא היה מנהיג אמיתי" אמר בגאווה בנו כשהוא מחבק בחום את אמו, והוסיף שהטקס הוא גם הצדעה לחברת התעופה של צרפת.
פול, בנו של מישל מצא חיבור בין יוני נתניהו לבין מישל באקוס: שניהם שירתו את מולדתם ולשניהם הייתה באותו אירוע בחירה אחת, האחד להילחם כשנשק בידו והשני בחיוך ובנוכחות. "הייתי בן עשר כשאבא חזר הביתה ועד היום, כמו אז אני רואה בחזרתו נס. אותו נס שמשפחתו של נתניהו לא קיבלה".
מישל באקוס, קנית לך שם ומקום בקרב עמנו וארצנו.

אומר לנו המדרש
אַתְּ מוֹצֵא שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם:
אֶחָד מַה שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ,
וְאֶחָד מַה שֶׁקּוֹרְאִין לוֹ בְּנֵי אָדָם,
וְאֶחָד מַה שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.
טוֹב מִכֻּלָּן מַה שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.