האבולוציה של כרטיסי אשראי תמונה: freepik

כרטיסי אשראי עברו כברת דרך ארוכה, מאז הפכו לאמצעי תשלום עיקרי ועד השלב הנוכחי, בו הם עדיין חשובים ומשמעותיים - אך צורתם הפיזית מפנה את מקומה לטכנולוגיה של כרטיסים דיגיטליים

מהמצאת הכרטיסים, דרך עלייתן של ויזה וחברות ענק נוספות ועד למגמות החנות כיום - בואו נביט על נקודות ציון בולטות באבולוציה של כרטיסי אשראי.

אב טיפוס - כרטיס ייעודי לתשלום בעסקים מסוימים

Charga-Plates נחשב לאבן הדרך הראשונה בהיסטוריה של כרטיסי עסקאות. זהו כרטיס מתכת, שנוצר בשנת 1928 בארה"ב והוצע על ידי סוחרים ללקוחות הקבועים שלהם. כרטיסים אלה היו ספציפיים לחנויות בודדות וניתן היה להשתמש בהם רק בחנויות אלו. ערכים ידניים נשמרו בכל פעם שמשתמש ביצע רכישה כלשהי.

כרטיס אשראי בנקאי ראשון

הבנק הלאומי של ברוקלין בניו יורק היה הבנק הראשון שהנפיק כרטיס חיוב, בשנת 1946. הבנק פרסם את תוכנית "Charge-It", אשר שידכה בין לקוחות הבנק לעסקים מקומיים. העסקים נאלצו להפקיד את תלושי המכירה שלהם לבנק, שבתורם השתמשו בתלושים לחיוב לקוחותיהם.

כרטיס ראשון למגוון עסקים

דיינרס קלאב הציגה את כרטיס החיוב של החברה בשנת 1950, אשר נועד לביצוע רכישות ותשלומים במספר חנויות. ללקוחות נשלח דוח חודשי על הוצאותיהם, ואת הסכום שצברו הם נדרשו לאחר מכן לשלם. עסקים נדרשו לשלם דמי שירות למנפיק כרטיס האשראי, בטווח של 3-5 אחוזים משווי המכירה הכולל. זו הייתה ללא ספק ההצעה הקרובה ביותר, שאפשר לקשר לעסקאות בכרטיסי אשראי אשר מתרחשות בימים אלה.

הכרטיס הראשון ללקוחות בנקים שונים

בנק אוף אמריקה הנפיק את כרטיס האשראי BankAmericard מעט מאוחר יותר, בשנת 1958. כמה שנים לאחר מכן (1976) שונה שם הכרטיס ל-Visa ב-1976, בעקבות שיתוף פעולה עם בנקים אחרים שרצו להציע שירותי כרטיסים, אך לא היו מעוניינים לבנות מערכת שלמה בעצמם. המילה VISA היא ראשי תיבות של Visa International Service Association.

תחרות בין כרטיסים שונים

בשנת 1979, נוצר המותג מאסטרקארד, אשר נקרא בעבר ה-Interbank Card Association ו-Master Charge. במהרה צמחה החברה והפכה לאחת הגדולות בתחום. כיום, ויזה ומאסטרקארד הן עדיין שתי חברות כרטיסי אשראי הכי גדולות, אם כי ישנן כמה חברות בולטות נוספות, כמו למשל אמריקן אקספרס.

לראשונה: כרטיסי אשראי בינלאומיים

גם ויזה וגם מאסטרקארד קבעו כללי יסוד ומדיניות סביב הנפקה, שימוש, תשלומים והיבטים נוספים, עבור כרטיסים של בנקים שונים ברחבי העולם. למעשה, העבודה והמאמצים של שתי החברות הללו, הביאו לכך שכיום סוחרים יכולים תשלומים באופן גמיש מאוד, לא רק באותה עיר או מדינה, אלא גם מעבר לגבולות.
נכון להיום, מאסטרקארד שולטת ב-25% מהתשלומים העולמיים בעוד שחברת ויזה עומדת בראש עם 61.5% מנתח שוק התשלומים.

העתיד כבר כאן

גם ויזה וגם מאסטרקארד, לצד חברות רבות נוספות, שוקדות היום על מציאת פתרונות חדשים בשילוב טכנולוגיות מתקדמות. דוגמאות שכבר קיימות הן כרטיסים דיגיטליים ותשלומים ביומטריים.