תמונה | depositphotos מינימרקט למכירה תמונה | depositphotos

שנת 2020 הבהירה לעולם מהו התחום המבוקש ביותר שלעולם לא יוכלו בלעדיו – המינימרקטים וחנויות המזון. גם כאשר כל החנויות היו סגורות, זו הייתה החנות היחידה שנותרה פתוחה, והעובדים בה הוגדרו כעובדים חיוניים

תמונה | depositphotos

לכן, כאשר מוצאים סופרמרקט למכירה שכבר בנה מוניטין ויש לו חוג לקוחות קבוע, כדאי מאד לערוך בדיקה קצרה ולבחון את שוויו ולאחר מכן לרכוש אותו ולהמשיך את הפעילות המצליחה. כמעט ולא תמצאו חנויות לממכר מזון שאינן רווחיות. גם באזורים בהם באותו הרחוב ישנם עשרה מרכולים שונים, כמו רק אבן גבירול בתל־אביב, כל אחד מהם עדיין ישאר רווחי וישרת את תושבי האזור והרחובות הסמוכים.
לפני שמוצאים מינימרקט למכירה, כדאי לבדוק את הטכניקות בהן הוא משתמש כדי למקסם רווחים להגדיל את כמות המוצרים בעלת הקונים. נסקור בקצרה מספר פעולות שבעלי מרכולים מבצעים.

איך הופכים מינימרקט לריווחי יותר?

לפני מספר עשורים התפרסמו הטכניקות השונות שמבצעים בעלי מינימרקטים כדי להגדיל את המכירות. אחת מהן היא מיקום אסטרטגי של מוצרי הצריכה הבסיסיים ביותר בפינות שונות של החנות. אם תבדקו זאת תגלו כי החלב, הלחם והביצים מרוחקים מהמשקאות הקלים וכולם בפינה נפרדת מנייר הטואלט. מדוע? המטרה של בעלי המרכולים היא ליצור תנועה בכל רחבי המקום כדי למשוך את הצרכן להוסיף עוד מוצרים לעגלה.
בנוסף, קיימת טכניקה נוספת להגדיל את כמות המוצרים הנכנסת לעגלת הקניות. האם שמתם לב שממתקים וצעצועים המיועדים לילדים נמצאים במדפים התחתונים, בהישג ידו של ילד בן 10-5? המיקום של המוצרים הללו אינו מקרי. מחד, מבוגרים מתקשים להגיע למדפים התחתונים ומאידך ילדיהם מביטים מסוקרנים במוצרים השונים ואף אוחזים בהם בידם. כל הורה ילד מודע לעובדה ששחרור הצעצוע מידו של הילד עשוי לעלות בבכי תמרורים ולכן מבוגרים רבים ירכשו את המוצר.
טכניקה שלישית שבה משתמשים בעלי מינימרקטים היא מיקום מוצרי צריכה ליד הקופות הראשיות, וכן מיקום של ממתקים. ידוע כי בזמן ההמתנה בקופה לקוחות רבים מוסיפים עוד מוצר או שניים לעגלה. האריזות של הממתקים השונים יוצרות באופן לא־מודע את הרצון לצרוך אותם, ולכן לקוחות בכל הגילאים יוסיפו אותם לעגלה.

שיווק מבצעים

דרך נוספת להגדיל את הרווחיות היא באמצעות הצעת מוצרים מוזלים בקטגוריות שוות. ישנם מרכולים המשווקים את המוצרים שלהם באמצעות מבצעים שמשתנים מדי יום. כך, לקוחותיהם יודעים שבכל יום ממתינה להם "הפתעה" במקום, והם יכולים לחפש את המבצע היומי. מרכולים אחרים מגבילים את המבצעים אך ורק לבעלי כרטיס מועדון.
מועדון צרכנים למינימרקט מעלה את שוויו
כרטיס מועדון מאפשר ליצור נאמנות צרכנית, המגדילה אף יותר את מספר המכירות. עבור אדם הבוחן רכישת מינימרקט למכירה, קיומו של מועדון צרכנים עם מאות לקוחות במאגר, יכול להיות יתרון משמעותי בעת הרכישה.
כאשר המינימרקט יימכר, הערך שלו יהיה גבוה יותר אם הוא מסוגל לשלוח מסרונים (SMS) או קופונים באי־מייל ללקוחות אלה. כיצד ניתן לעשות זאת? אם הלקוחות הסכימו מראש לקבל דיוור, והם יכולים למחוק את עצמם מהמאגר בקלות. ישנם גם מינימרקטים שעושים שימוש ברשת החברתית ליצירה של מועדון לקוחות מקוון, ושם מפרסמים את המבצעים היומיים על מוצרים שונים.

האם מתח הרווחים עולה כאשר מחירי המוצרים עולים?

שאלה נפוצה בתחום של רכישת חנויות מזון בוחנת את מתח הרווחים של החנות הקמעונאית בעת עליית מחירים של הספקים הסיטונאים לחנות. לאחרונה, שאלה זו עמדה במרכז דיונים משפטיים ואף חקירות פליליות כאשר ספקים שונים הודיעו על עליית מחירים במקביל לרשתות המזון. חשוב לדעת, כי בדומה לכל עסק, תיאום מחירים בין מתחרים שונים אינו חוקי. לכן, בעלי הרשתות הגדולות עמדו לחקירה בתחום.
מי הרוויח מכך? בעלי המינימרקטים הקטנים שמכרו את מוצרי המזון במחירים שונים, ללא תיאום עם הרשתות הגדולות. משבר האמון של הצרכנים ברשתות אלה ימשיך להעניק ערך מוסף למינימרקט השכונתי.

צרכנים מעדיפים חנויות קטנות יותר

למינימרקט יש יתרון בולט נוסף בהשוואה לרשת מזון גדולה. הגודל המצומצם יחסית של החנות מאפשר לצרכן להיכנס, לבחור את המוצרים להם הוא זקוק, לשלם ולהמשיך את שגרת יומו. במהלך יום עבודה עמוס, רבים יעדיפו לבקר במרכול השכונתי, מאשר להיכנס לחנות בה יצטרכו לצעוד זמן ארוך יותר כדי למצוא את מבוקשם.
כל הנתונים הללו הופכים את הרכישה של מינימרקט קיים להשקעה משתלמת במיוחד, תוך יצירת תזרים קבוע של הכנסה והמשכיות מצד הצרכנים. למעשה, לקוחות המינימרקט אינם מודעים בדרך כלל לזהות בעליו, והם לא יחושו בהבדל כאשר העסק יעבור בעלות.
לסיכום, אם אתם מתלבטים איזה עסק כדאי לכם להקים, ויש בידכם את ההון הדרוש או את פתרונות המימון המתאימים לרכישה של מינימרקט, זה עשוי להיות העסק המושלם עבורכם. מדובר בתחום שאינו דורש תואר או התמחות כלשהי, וניתן ללמוד אותו בקלות ובמהירות. למינימרקט יש רשימה של ספקים מהם מתקבלים המוצרים וניתן לראות בקלות אם מדובר במקום רווחי. כמו כן, יתכן שעסק זה הוא בעל פוטנציאל השבחה והוספה של ספקים נוספים, תוך הגדלת ההיצע הקיים ללקוחות הנאמנים למקום.
הכתבה באדיבות ברוקרלי השקעות מניבות.