פרסומת עמותת רגעים
 עמק חפר מתחדשת בגן לאומי חדש - תל קאקון תל קאקון

תל קאקון המפורסם הפך לגן לאומי מוכרז, בחודשים הקרובים יעבור הסדרה ובקרוב יוכל הציבור להנות מהמקום 

רשות הטבע והגנים יחד עם המועצה האזורית עמק חפר, הודיעו כי תל קאקון יפעל כגן לאומי.
גן לאומי תל קאקון נמצא בשטחה המזרחי של המועצה האזורית עמק חפר שבשרון. הגן הלאומי החדש, 52 דונמים גודלו, ממוקם על התל המתנשא לגובהה ובפסגתו נמצאים שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית, הכוללים קירות אבן בגובה כמה מטרים, קמרונות וחללים. בקירות המבנה משולבות אבנים עתיקות מאבני המבנה שנשתמר.

תל קאקון הוא אתר קדום מרובה שכבות, המעיד על פעילות אנושית רציפה מתקופת הברונזה הקדומה ועד המחצית הראשונה של המאה העשרים. קאקון היווה מוקד מרכזי חשוב במשך 900 שנים עבור הצלבנים, הממלוכים והעות'מאנים. בתקופה הצלבנית הייתה קאקון עיירה בורגנית בצומת הדרכים שבין קיסריה לשכם, ובעלת חשיבות אסטרטגית וכלכלית. בתקופת השלטון הממלוכי הפכה לעיירה שופעת ומרכז חברתי, כלכלי, צבאי ומנהלי העות'מאנים המשיכו להתיישב במקום וחיברו אותו לרשת מסילות הרכבת שבנו.

הגן הלאומי תל קאקון מהווה אתר חשוב לצמחייה מקומית ונטועה. אלוני התבור הנטועים מייצגים את הצומח המקומי של השרון, ותחתם התפתחה צמחייה עשבונית מגוונת. השטחים החקלאיים שסופחו לגן הלאומי מספקים תשתית חשובה לשחזור טבע ולהעצמת המגוון הביולוגי. הגן מהווה "אבן קפיצה" חשובה במסדרון האקולוגי הארצי המשתרע לאורך נחל אלכסנדר וסביבותיו.

ראשת המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול: "אני גאה ונרגשת עם האכרזה על קאקון כגן לאומי של רשות הטבע והגנים. למקום הייחודי הזה, הנמצא בלב עמק חפר הפורח והמלבלב שלנו, יש חשיבות ארכיאולוגית, היסטורית ולאומית, ובמיוחד בימים אלה; הוא מזכיר לנו כי חיינו כאן, על האדמה הזו, אינם מובנים מאליו. שמותיהם של לוחמי חטיבת אלכסנדרוני שנפלו ב"קרב המותניים הצרים" ההרואי בתש"ח, חקוקים על האנדרטה שהוקמה כאן בקאקון. לנצח יהיה זיכרונם של הנופלים שזור ומחובר בשורשים עבותים לקהילת עמק חפר ולהיסטוריה הציונית המרשימה של העמק. המועצה האזורית עמק חפר, ביחד עם רשות הטבע והגנים, תמשיך לשמר אתר טבע ומורשת היסטורי זה, המספר את הסיפור המקומי של עמק חפר ושל מדינת ישראל, לטפח ולקדם אותו למען הדורות הבאים".

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "השנים האחרונות גרמו לכולנו להבין את חשיבותו של הטבע עבור כולנו, בתקופת המלחמה כמו בתקופת הקורונה - הציבור מחפש מקומות בהם אפשר לתת לנפש מרגוע ולטעון מצברים. מכך, החשיבות על שמירת הטבע והנגשתו לציבור הרחב מקבלת משנה תוקף. אנו ברשות הטבע והגנים שמחים עם הכרזתו של הגן הלאומי החדש, כעת יש מי שידאג להנגיש ולשמור על ערכי הטבע והמורשת במרחב. אני מודה למנהל התכנון ולשר הפנים על עזרתם בקידום התהליך, ומקווה שכבר בתקופה הקרובה נראה עלייה של מטיילים ומטיילות במסלולי הטיול החדשים שיונגשו ובגן הלאומי החדש."
רשות הטבע והגנים מדגישה כי הגן הלאומי עדיין נמצא בשלבי פיתוח ואינו מוכן עדיין לקבלת קהל. הודעה על פתיחת התל למבקרים תפורסם באתר רשות הטבע והגנים ובאתר המועצה האזורית עמק חפר. הרשות מזכירה לציבור המטיילים לשמור על כללי הטיול הבטוח: ללכת בשבילים מסומנים ולהצטייד בכובע, מים וביגוד מתאים לטיול.