צמח הקנאביס  נתניה שנייה רק לתל אביב בייבוא סמים קנאביס. תמונה: fotolia

על פי נתוני רשות המיסים, הערים המובילות ביבוא סמים הן תל אביב ונתניה. לצד עלייה מעודדת בתפיסת הסמים המוברחים לישראל, נרשמת עלייה מדאיגה ביבוא סם האונס. החומר המוברח ביותר – קנאביס.

מנתונים שפרסמה אתמול (ב') יחידת הסמים והלבנת ההון של רשות המיסים, עולה כי חוקרי היס"מ שלה תפסו במהלך החודשים ינואר עד יולי 2015, 547 משלוחי סמים שהובאו דרך בתי המכס הפזורים בארץ, לעומת 521 בתקופה המקבילה אשתקד, מתוכם 64% סוכלו על ידי יחידת הכלבנים. החומר שהוברח בכמות הגדולה ביותר הוא קנאביס על נגזרותיו השונות, שהגיע למשקל מצטבר של כ-29 ק"ג, וזאת נוסף לכ-7,200 זרעים של החומר. אחרי הקנאביס, החומרים המוברחים ביותר הם סמי פיצוציות בכמות מצטברת של כ-20 ק"ג, וכן 13 ק"ג קוקאין.

עלייה מדאיגה ביבוא סם האונס

גידול מדאיג נרשם בייבוא סם האונס. למעלה משבעה ליטר של הסם יובאו לישראל במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה. על מנת לשבר את האוזן, טיפות בודדות בלבד ממנו מספיקות על מנת לגרום חוסר הכרה ואובדן זכרון לנוטל הסם.

מבצע אכיפה מוגבר על סמי אונס במהלך חודש יוני הוביל לתפיסת שיא של למעלה מ-15 ק"ג סם אונס בצורותיו השונות, עלייה שמוסברת ככל הנראה בשל תקופת מסיבות הקיץ, במהלכן מתרחשים מקרים רבים של תקיפות מיניות בעזרת הסם המדובר.

בכך משתווה הכמות שנתפסה במחצית הראשונה של 2015 לכמות שנתפסה בשנת 2014 כולה, שבעצמה הראתה עלייה מדאיגה משנת 2013, במהלכה נתפס ליטר בודד של סם אונס.

שיאניות הסמים – תל אביב ונתניה

העיר אליה מיועדים מרבית משלוחי הסמים המובאים באמצעות הדואר היא תל-אביב, כאשר בפער גדול אחריה נמצאת נתניה, ולא הרחק מאחור - אשדוד וירושלים. מרבית הסמים מיובאים מספרד או דרכה, אחריה מדורגת קנדה, ועל המקום השלישי "מתחרות" צרפת והולנד.

התפיסות כולן מועברות לידי המשטרה להמשך טיפולה. כך למשל, לפני כחודש נעצר מרצה לכימיה במכללה בצפון שגידל פטריות הזיה בביתו. הוא נתפס הודות למשלוח סמים שיורט על ידי חוקרי הסמים של המכס. לאחרונה אף נגזרו ארבע שנות מאסר בפועל על יבואן סמים מחדרה שניסה להביא ארצה למעלה מ-24 ק"ג סמים מעוצבים במשלוחים, שיורטו על ידי חוקרי מכס מרכז ומודיעין מכס חיפה.

יחידת הסמים של המכס אף דורגה במקום ראשון באירופה לשנת 2014 בנושא יעילות ותפיסות הסמים המעוצבים ("סמי פיצוציות"), הן בהיבט מספר התיקים והן בכמות הסמים המעוצבים שנתפסו בפועל. רובם על ידי חוקרי הסמים והכלבנים במכס נתב"ג ומרכז.