מהפכת המעליות: כך תיהנו מירידה משמעותית בעלויות של ועד הבית תמונה: freepik

בשורות משמחות לדיירי בנייני מגורים רבי קומות בכל הנוגע לעלויות של ועד הבית

לאחרונה הודיעה רשות התחרות כי החלה בתהליך מול חברת אינטר אפ מעליות בע"מ, המעניקה שירותים למעליות מתקדמות (MRL) של חברת מיצובישי שהותקנו בבנייני מגורים, על מנת להעניק לה מונופול בתחום בכפוף לשימוע.

"בדיקת הרשות העלתה כי חלקה של אינטר אפ במתן שירותים למעליות מתקדמות (MRL) של חברת מיצובישי שהותקנו בבניני מגורים, עולה לכאורה בהרבה על מחצית. כמו כן נמצא כי לכאורה יש לה גם כוח שוק משמעותי בשוק זה. הכרזה על אינטר אפ כבעלת מונופולין כפופה לשימוע בפני הממונה על התחרות", נכתב בהודעת רשות התחרות.
עוד עדכנה הרשות כי "ההכרזה על אינטר אפ נשקלת, בין היתר, מאחר שאינטר אפ נסמכת על פסק דין (משנת 2009) לפיו היא אינה בעלת מונופולין בתחום שירות למעליות. המעליות אליהן מתייחסת ההכרזה הנשקלת הן מעליות מתקדמות המיובאות כערכה (kit) מהיצרן הזר. למעליות מסוג זה יתרונות שונים שהביאו לכך שהן מותקנות בחלק הארי של בנייני המגורים החדשים".

"בכדי להבטיח את השימוש במעליות, החוק מחייב את בעלי הדירות, שהם בעלי המעליות, לדאוג למצבן הבטיחותי והתקני. על כן, הכרחי להתקשר עם חברה המספקת שירות למעליות ואמונה על אחזקה שוטפת ותיקונים. מתן שירות למעליות מתקדמות מחייב גישה לתוכנה וחלקי חילוף ייחודיים מתוצרת היצרן, כמו גם גישה לידע ייחודי. עצם העובדה שמעליות מתקדמות מיובאות כערכה אחת מהיצרן מחזקת את הייחודיות הנדרשת לצורך אחזקתה ותיקונה. בשל כך, מתן שירות לכל סוג של מעלית מתקדמת הוא שוק המשך רלוונטי נפרד – שבו יש יתרון משמעותי מובנה למתקין המעלית שנמצא בקשרי בעלות או חוזיים עם יצרן המעליות", לשון ההודעה.

"בנוסף, הבחירה איזו מעלית להתקין בבניין מתקבלת על ידי הקבלן או היזם שבונים את הבניין. אולם הקבלן הוא לא מי שמשלם על השירות למעלית לאורך זמן. הממונה מצאה כי אינטר אפ נותנת שירות לכמעט 100% ממעליות מיצובישי שהותקנו בבנייני מגורים ולכאורה יש לה גם כוח שוק בשוק זה".
מי שפעל בנושא מול רשות התחרות הוא ליאור לנצ'יצקי, תושב שכונת אגמים בנתניה. במסגרת זו, סבל לנצ'יצקי מהעלייה הגבוהה בעלויות ועד הבית שלו בשל תחזוקת המעליות, כאשר סכום שהחל ב-400 שקלים זינק ל-650 שקלים תוך שנים ספורות. לטענתו, ברגע שהדירות אוכלסו וניהול תחזוקת הבניין עבר לבעלי הדירות, הם היו נתונים למעשה למרותה של אינטר אפ, שבהיעדר תחרות יכולה הייתה לנקוב במחירים כאוות נפשה, ללא הגנה בחוק על הזכות למחיר הוגן.

כעת, במידה ואכן יוכרז על החברה כמונופול, המשמעות היא שאינטר אפ תהיה כפופה לרגולציה ולתקנות והיא תהיה מחויבת במחירים הוגנים תחת פיקוח רגולטורי, או שלחלופין יוסמכו ספקים נוספים ותהיה תחרות בשוק."לקח לי הרבה זמן לשכנע את רשות התחרות שזה המצב וכל הזמן מעלים מחירים ללא שום הצדקה מלבד זה שאין להם חלופה. אני שמח שהתהליך החל", אומר לנצ'יצקי. "אם המהלך יצליח – או שרשות התחרות תגדיר את אינטר אפ כמונופול תחת פיקוח רגולטורי בשוק המעליות, או לחלופין השוק יפתח לתחרות וניתן יהיה לקבל שירותי תחזוקת מעליות מספקים נוספים. כך או אחרת, זה אמור להוזיל משמעותית את תשלומי ועד הבית של מיליוני אזרחים בישראל בכלל ובנתניה בפרט. אני מקווה שיעשה אותו תהליך על ידי רשות התחרות מול חברת קונה ויצרנים נוספים".