עימות סוער במועצת העיר נתניה. משטרה הוזמנה למקום מועצת העיר בימים יפים יותר | צילום: נתניה נט

בקואליציה הוחלט שלא לאפשר הקראת שאילתות, באופוזיציה טענו לסתימת פיות ומכאן הכביכול ישיבה רק הלכה והדרדרה מדחי אל דחי, עם חילופי האשמות מכוערים בין יו"ר מועצת העיר ליו"ר האופוזיציה. דודו סלמה: "הזלזול שלך הוא שחצנות ויהירות". אבי סלמה: "הפכת את המועצה לקרקס". כל הפרטים על הישיבה שיצאה משליטה 

ניסיון העבר מלמד שישיבות המועצה בנתניה מתחילות על מי מנוחות ורק בהמשך עולה מד הדציבלים וסערת הוויכוחים מנגנת כינור ראשון. אלא שברביעי השבוע, אף אחד לא התכוון לבזבז זמן וישיבת המועצה הפכה תוך דקות ספורות למופע מביך ומביש של התנגחויות, צעקות והאשמות בין חברי הקואליציה לאופוזיציה.

הכל החל כשבאופוזיציה תהו מדוע מתחילים ישר בשאילתות ואין את הדו"ח המסורתי של ראש העירייה. יו"ר מועצת העיר, דודו סלמה, מיהר להבהיר כי אין הקראת שאילתות וכי חוזרים למתכונת הרגילה, במסגרתה הוא מקריא רק את התשובות. כמו כן, עלתה טענה שהמחשבים היו כבויים ולא התאפשר לחברים לראות את סדר היום.

"אפשר להבין למה לא מקריאים שאילתות?", תהתה חברת האופוזיציה, עו"ד מירב רודה. דודו סלמה ענה כי "היו הסכמות שחברי האופוזיציה לא עמדו בהן, ולצערי מרגע שהסכם ג'נטלמני לא מכובד, מבחינתי אני חוזר למתכונת הרגילה. ראש האופוזיציה סיכם איתי דרך של כתיבת שאילתות בלי להכניס טעם אישי, אבל החליט שהוא מצפצף על הסיכום".

קריאה לסדר?

עד מהרה עלו הטונים בעקבות ההחלטה, כאשר יו"ר מועצת העיר הבהיר כי "אין פה דיון ואין הקראת שאילתות. אנחנו נצמדים להוראות החוק", את ההחלטה גיבתה היועצת המשפטית, שהבהירה כי יש חובה לקרוא את התשובה, אך אין חובה בחוק להקריא את השאילתה.

באופוזיציה סירבו להשלים עם ההחלטה וחילופי הדברים ראש בראש בין סלמה לסלמה היו רחוקים מלכבד את שניהם. "זה לא דיון ואתה לא שונה מחברי מועצה אחרים", אמר דודו.

"אם אתה רוצה לעשות דיקטטורה במועצה זה לא ילך", ענה לו אבי. דודו הגיב כי יקרא אותו לסדר ואחרי שלוש פעמים יצטרך לצאת, ואילו אבי לא נשאר חייב: "אתה יכול לקרוא אותי לסדר חמש פעמים. לא ניתן לך לעשות מה שאתה רוצה. דודו, את הבריונות שלך תשמור לשסע ולפילוג. הדרך שבה אתה מתנהג היא ביזיון אחד גדול. אתה חושב שאתה מעל החוק. לא נאפשר לך לנהל את העסק הזה כקרקס". דודו: "הזלזול שלך הוא שחצנות ויהירות".

אבי סלמה הבהיר שהסיכום ביניהם היה שבשאילתות לא תהיה התלהמות, אך דודו ענה: "השאלות שלכם לא ענייניות וגולשות להבעת דעה אישית, שזה לא משהו שאמור להיות, אלא עובדות בלבד. יש לי סמכות לקבוע אם תקריא את השאילתה או לא, ואין פה שאילתה. היה רצון לתת לכם במה וניצלתם אותה בצורה בוטה".

אבי סלמה התרעם ופנה לחלל החדר: "איך אתם שותקים לבריונות המכוערת הזו?", בעוד אלון אלרואי, יו"ר מועצת העיר לשעבר וכיום באופוזיציה, פנה ליועמ"שית וביקש לחדד את סמכויות יו"ר המועצה. "מעולם לא נתת ליו"ר המועצה להיות צנזור על שאילתות". היועמ"שית ענתה שזה לא במסגרת סמכויות היו"ר וטענה שהשאילתות לא צונזרו, אלא השיח נסוב סביב השאלה האם להקריא את השאילתות או לא. "את כיועמ"שית צריכה לשמור על הדבר הזה ולדאוג שהיו"ר לא ייקח סמכויות שלא שלו", טען אלרואי.

"אתה מוזמן לצאת"

ככל שחלפו הדקות, התמונה הלכה והתבהרה שישיבה כסדרה לא תהיה כאן. "אני מזמין אתכם להוציא את כל חברי האופוזיציה, כי ישיבה בלי שאנחנו נשאל את השאלות – לא תהיה", הבהיר אבי סלמה. במסגרת ההתנצחות בין השניים 'הזמינו' אבי ודודו זה את זה לעזוב את החדר. "אתה מוזמן לצאת", אמרו זה לזה בכעס.

"אנחנו באנו לייצג את הציבור ולא את האינטרסים שלך", אמר אבי. "להבדיל ממך אנחנו עובדים הרבה יותר", ענה דודו. הטונים המשיכו להרקיע שחקים, כאשר בסופו של דבר דודו החל להקריא את התשובות לשאילתות, כאשר חבר האופוזיציה שלו אלגלי מטיח בו. "אתה ליצן, אתה מביך את עצמך. ממה אתה מפחד? מה אתם פוחדים שהציבור ישמע?".

הדברים הדרדרו עד כדי כך, שבשלב מסוים הוזמנו פקחים על מנת להוציא את אלגלי החוצה, אך הוא סירב לעזוב את הישיבה. בהמשך אף הוזמנה משטרה למקום. במקביל, אבי סלמה המשיך בשלו בזמן שדודו סלמה הקריא את התשובות ולא חסך בביקורת נוקבת במיוחד. "אני לא מבין למה אתם לא רוצים לתת לנו לדבר בשם התושבים? הפכת את מועצת העיר לקרקס", אמר אבי סלמה. "אפס במנהיגות, אפס בדמוקרטיה. אתה מתנהל באופן ביזיוני, רק בשם תאוות אני ואפסי עוד. אתה צריך להתבייש".

בהמשך הודיעו באופוזיציה שלא יאפשרו את הקראת ההצעות לסדר היום וביקשו להסיר את כולן. "זה או הכל או כלום. אם אנחנו לא נקבל, אף אחד לא יקבל. אתם סתמתם לנו פיות ואנחנו נחזיר באותה מטבע", סיכם אבי סלמה. "לא נתתם לנו לשאול שאילתות והבאתם פיקוח, אז לא יהיה בכלל דיון במועצה. כל עוד לא יישמעו השאילתות שלנו, לא יישמע פה כלום".

לא משנה עד כמה היו קשות וסוערות בעבר ישיבות המועצה בנתניה, אין ספק שזו הנוכחית שברה שיאים חדשים של ביזיון ומבוכה. וכל מילה נוספת, מיותרת.

תגובות

יו"ר מועצת העיר, דודו סלמה: "הקראתי את התשובות לשאילתות, והם החליטו שהם רוצים להקריא בעצמם. הם ביקשו חוות דעת של היועצת המשפטית, שאמרה שאין חובה להקריא את השאילתות, אלא רק את התשובות. הם החליטו שהם רק צועקים, ובמשך שעתיים הם קיללו והשמיצו אותי. אני המשכתי להקריא ולא נגררתי למתקפות האלה. לצערי הם התנהגו כמו ילדים בגנון שלא קונים להם צעצוע, ובאותו רגע מחליטים שהם הורסים את החנות. זה לא הסגנון שמתאים לי, התעלמתי ולא נכנסתי איתם לוויכוחים. המשכתי להקריא את הדברים כמו שהם ברקע, למרות שהם צעקו והשתוללו".

יו"ר האופוזיציה, אבי סלמה: "ההתנהלות הבריונית של הקואליציה, בניגוד גמור לכל שכל ישר ולסיכומים קודמים, עת ניסו להשתיק אותנו ולא לאפשר לנו לבקר את השלטון, הפכה את מועצת העיר לפרסה אחת גדולה, כאשר הישיבה אמש הביכה את כלל חברי המועצה ואת העיר נתניה. עצם הניסיון הנואל להוציא את חברי האופוזיציה בחוסר סמכות ע"י הפיקוח ולאחר מכן אף ע"י המשטרה, רק מסביר את חוסר הניסיון וההבנה של יו"ר המועצה החדש איך מנהלים שיג ושיח תרבותי ודמוקרטי".

עוד הוסיף כי "בטוחני שלו ראש העיר הייתה נמצאת, הפרסה הזו לא הייתה מתרחשת. לכן פניתי לראש העיר וביקשתי ממנה להתערב באירוע, להרגיע את הרוחות ובעיקר לקיים ישיבת מועצה נוספת שבה חברי האופוזיציה יעלו את הנושאים החשובים בתחומי החינוך, ההנדסה, מרכז העיר ועוד. הגיע הזמן למנהיגות מאחדת".

חברת האופוזיציה, עו"ד מירב רודה: "דודו סלמה מנע ממני ומכל חברי האופוזיציה להקריא את השאילתות שלנו. הוא ניהל את הישיבה לבדו כשכמעט כל חברי המועצה יצאו, כולל מהקואליציה, והשאירו אותו להקריא לעצמו את השאילתות מבלי שאף אחד מקשיב לו. אנחנו כמובן לא הסכמנו שהבריונות הזו תעבור לסדר היום ויסתמו לנו את הפיות, והתעקשנו להקריא את השאילות. כך היה נהוג בכל מועצה בשנים עברו, אז מה שונה הפעם? למי זה בדיוק מפריע ומה מפחדים שהציבור ישמע?".