בשני גנים בנתניה אין ממ"ד והילדים צריכים להידחס במעבר לשירותים אילוסטרציה | צילום: נתניה נט

הורי הילדים בגנים שיבולת ואלון ברחוב השבעה רותחים מכעס בשל היעדר ממ"ד. ומה עושים כשיש אזעקה? רצים למקום שמוגדר 'הכי מוגן בגן' ומתפללים לטוב. אחת האימהות: "התנהלות העירייה כושלת, אנחנו בחרדות". ההורים שוקלים לשבות. העירייה "עיריית נתניה מיגנה עד כה 13 גנים ותיקים והיא פועלת להמשך מיגונם של גנים נוספים" 

האזעקות שהיו בשבוע האחרון בנתניה העלו את מפלס החרדה בקרב כלל תושבי העיר, אבל הדברים נכונים שבעתיים לגבי הורי הילדים בגן שיבולת ובגן אלון ברחוב השבעה במרכז העיר, שמשום מה אין בהם ממ"ד. יש לציין כי ברחוב לא פחות מ-7 גנים, אבל רק בחמישה מהם קיים ממ"ד תקני.

מדובר בגנים דו שנתיים בהם נמצאים ילדים בגילאי טרום חובה וחובה. על מנת להבין את גודל המצוקה נספר, כי בגן שיבולת לומדים 35 ילדים לצד חמש נשות צוות. ומה הם עושים כשיש אזעקה? "כולם צריכים להיכנס למה שמוגדר 'המקום הכי מוגן בגן', שזה המעבר בכניסה לתאי השירותים", אומרת בכעס אחת האימהות. "זה כמו חדרון או מסדרון, איפה שנמצאים הכיורים והמראות. אני אפילו לא יודעת איך להגדיר את זה, אבל מה שבטוח שהמקום הזה ממש לא מוגן. מדובר במבנה ישן עם שני תאי שירותים בלבד – בנים ובנות. כולם צריכים להצטופף שם ולהתפלל. זה נורא".

למי פניתם בנושא?

"האמת היא שניסינו לפנות לעירייה כבר בשנה שעברה, אבל נאמר לנו שזה הכי מוגן שיש ואלה ההוראות של הקב"ט. בתחילת השנה שוב פנינו, אבל בעירייה מגלגלים את האחריות מאחד לשני ולא קיבלנו מענה. ההתנהלות של העירייה פשוט כושלת. השבוע יש קייטנה ואחרי האזעקות חלק מההורים באו לקחת את הילדים באמצע היום, אבל זה בטח לא פתרון אידיאלי. אנחנו ממש בחרדות".

במכתב רשמי שניסחו הורי הגנים שיבולת ואלון והועבר לעירייה, נכתב בין השאר כי "המצב הביטחוני הנוכחי בארץ אינו מאפשר לנו כהורים להישאר שאננים או להסתמך על אמצעים זמניים ולא מתאימים, ולכן אנו פונים בבקשה דחופה למצוא פתרון בטיחותי ומיידי עבור הגנים". בין השאר הציעו ההורים להקצות לילדי הגן מקלט ציבורי סמוך, התקנת ממ"ד זמני או לחלופין הגשת בקשה משותפת לעירייה ולמשרד החינוך לפתרון ארוך טווח שיבטיח את בטיחות הילדים.

"חשוב לציין שהדאגה שלנו כהורים רק הולכת וגוברת נוכח המצב, ואנו חשים שאיננו יכולים להשאיר את ילדינו בסיכון מבלי לפעול לשינוי המצב", חתמו את מכתבם. "נודה מאוד לפתרון מהיר, שישיב לנו את הביטחון כי ילדינו לומדים ומתחנכים בסביבה מוגנת ומאובטחת". חשוב לציין כי במידה ופתרון מהיר שכזה לא יימצא, שוקלים ההורים לשבות לאחר חג סוכות ולא לשלוח לגנים את ילדיהם.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה

לכל גן ולכל בית ספר תוכנית מיגון אשר אושרה על ידי פיקוד העורף. גם המרחב בגן אלון ובגן שיבולת אושר מקצועית על ידי פיקוד העורף.
יצוין כי נתניה מוגדרת על פי הנחיות פיקוד העורף כעיר ירוקה ובהתאם לכך ההתנהלות בגנים ובבתי הספר היא על פי 'הכי מוגן שיש'.
במקרה ופיקוד העורף ישנה את ההנחיות ונתניה תוגדר כעיר צהובה, גן אלון יופנה ללמידה במתנ"ס אופק ואילו גן שיבולת ילמד בבית הספר ע"ש נתן אלבז.
יודגש כי עיריית נתניה מיגנה עד כה 13 גנים ותיקים והיא פועלת להמשך מיגונם של גנים נוספים.