דשא סינתטי בגני ילדים  דשא סינתטי יותקן ב-50 גני ילדים בעיר במקום חול. דשא סינתטי בגן ילדים בעיר

עם פתיחת שנת הלימודים, התחדש גם מאבק ההורים להחלפת החול בחצרות גני הילדים. בימים אלו מבוצעת הפעימה הראשונה של הפרויקט, במסגרתה מוחלף החול ב-50 גני ילדים ברחבי העיר בדשא סינתטי.

נכון להיום, עדיין לא ברור מתי יתבצע השלב הבא של הפרויקט.

לפני כשנה, בעקבות פניות ותלונות של הורים רבים מכל רחבי העיר על כך שילדיהם סבלו מתחלואים שונים הקשורים למשחק בחול, אישרה מועצת העיר תוכנית הדרגתית החל משנת 2015 להנחת דשא סינתטי בגני הילדים. במסגרת הפעימה הראשונה שעתידה להסתיים עד סוף השנה, מבוצעת ההחלפה ב-50 גנים מתוך 364 גני ילדים הקיימים בעיר, כאשר בשלב זה עדיין לא ידוע מתי תבוצע ההחלפה בשאר הגנים, ובאיזה סדר עדיפות.

כינים, גירודים ואלרגיות

הורים רבים מתלוננים, כאמור, על אלרגיות, גירודים וכינים, מהם סובלים ילדיהם בשל המשחק בחול שאינו מוחלף, או מטופל כראוי. אפרת עמית, אמא לילדה בכיתה א' בחטיבה הצעירה בבית הספר 'בגין' ברמת פולג, "בחטיבה הצעירה אין כמעט מקום שהוא לא חול, כך שמתחם החוץ כולו הוא למעשה 'ארגז חול' אחד גדול. החול לא מטופל בצורה הראויה, הוא מטונף ומוזנח, ומה שהכי חמור הוא שהוא הפך להיות גם 'ארגז החול' של חתולי השכונה, ואני לא רוצה לחשוב על החיות הנוספות שמטיילות שם ומטילות בו את השתן והצואה שלהן. לא פעם ולא פעמיים ילדי החטיבה מגיעים הביתה כשהם עקוצים ומתגרדים ובעיקר מלאים בחול מלוכלך בנעליים ובבגדים".

"לא ברור למה החול לא הוחלף במהלך החופשה"

ההורים, שעדיין ממתינים להתקנת המשטח החלופי, מביעים את מורת רוחם מההתנהלות האיטית של המהלך. "באופן אישי אין לי שום דבר נגד החול עצמו", מוסיפה אפרת, "אך לאור החלפת החול בגנים ברחוב חיים לסקוב, אני חושבת שמן הראוי היה שגם בבית הספר בגין יטפלו בנושא במהרה ויחליפו את החול בדשא סינתטי.

לא ברור לי למה בחופשת קיץ שלמה של חודשיים, הנושא לא טופל, וחמור מכך, שהחול משנה שעברה לא הוחלף או סונן. המצב הזה גובל בהזנחה פושעת שפוגעת ישירות בילדים שלנו. אני חושבת שהם ראויים ליותר".

הנחיות משרד הבריאות

על פי הנחיות משרד הבריאות יש לכסות את ארגז החול בברזנט או בפלסטיק עמיד בתום יום הלימודים. את החול בכל שטח החצר יש להחליף לפחות לפעמיים בשנה. גדרות הגן אמורות להיות בנויות כך שלא יאפשרו כניסת בעלי חיים משוטטים.

תגובת עיריית נתניה

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "כידוע, העירייה רואה חשיבות רבה בשדרוג סביבת הלימודים ובתוך כך משקיעה מידי שנה עשרות מיליוני שקלים בפיתוח ושיפוץ נרחב בכל גן וגן. במסגרת זו, פועלת העירייה בימים אלו לביצוע דשא סינטטי ב-50 גנים ברחבי העיר, שחלקם הרב כבר בוצע. אנו עושים כל מאמץ על מנת להשלים פעימה זו של גנים ונעדכן לגבי צפי להמשך".

בעניין החלפת החול הוסיפו מהעירייה: "נציין כי על פי הנהלים את החול בארגז החול יש להחליף פעמיים בשנה, כאשר את ארגז החול יש לכסות בגמר כל יום לימודים, והדבר נמצא באחריות הצוות הבית ספרי. נדגיש כי החול הוחלף במהלך חופשת הקיץ בכל הגנים בעיר".