עולים חדשים במרכז קליטה  נתניה בראש הערים קולטות העלייה בישראל עולים חדשים במרכז קליטה. צילום: טליה נחמה, הסוכנות היהודית.

העיר נתניה דורגה השבוע כאחת משלוש הערים המובילות בקליטת עלייה בישראל. במקביל לפרסום הנתונים המעודדים, הגישה לאחרונה עיריית נתניה עתירה לבג"צ, בדרישה להכיר בנתניה כ"עיר עולים", הגדרה שתעניק לנתניה את הזכות לגבות 100% ארנונה ממשרדים ממשלתיים ומוסדות מדינה. 

כ-29,500 עולים חדשים נקלטו בשנת תשע"ה בישראל. 3470 מהם קבעו את ביתם החדש בעיר נתניה. 

נתניה, עיר מובילה בקליטת עלייה

ערב ראש השנה תשע"ו, פרסמו אתמול (ד') משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית את נתוני קליטת העלייה לשנת תשע"ה, ולפיהם, כ-29,500 עולים חדשים הגיעו לישראל בשנת תשע"ה – לעומת 26,000 בשנה העברית החולפת. שלוש הערים המובילות בקליטת עלייה הן תל אביב-יפו, שקלטה השנה כ-3500 עולים, נתניה, אליה הגיעו כ-3400 עולים חדשים, וירושלים, בה נקלטו בשנת תשע"ה כ-3000 עולים חדשים.

שתי המדינות המובילות במספר העולים הן צרפת, ממנה הגיעו לישראל בשנה החולפת כ- 7,350 לעומת כ- 6,700 בתשע"ד (גידול של כ- 10%) ואוקראינה, ממנה הגיעו כ- 6,900 עולים, לעומת כ- 4,600 אשתקד (גידול של כ-50%). בשתי המדינות מופעלות תכניות ייחודיות בהובלת משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית לעידוד עלייה ולהסרת חסמים בקליטה. גם מרוסיה חל גידול של 23% עם הגעתם של כ- 5,900 עולים השנה לעומת כ- 4,800 בתשע"ד.

חדשות מקומיות - נתניה בראש הערים קולטות העלייה בישראל

הנתונים באדיבות משרד העלייה והקליטה  

 

עיריית נתניה מבקשת, "הכירו בנו כעיר עולים" 

במקביל לפרסום הנתונים, הגישה לאחרונה עיריית נתניה עתירה לבג"צ, ובה מתבקשים שרי הפנים והאוצר לנמק מדוע נתניה אינה מוכרת כ'עיר עולים', הגדרה שתעניק לנתניה את הזכות לגבות 100% ארנונה ממשרדים ממשלתיים ומוסדות מדינה (במקום 50% ארנונה שהיא רשאית לגבות כיום מנכסים ממשלתיים), ותאפשר תוספת של מיליוני שקלים לתקציב העירייה.

מעיריית נתניה נמסר כי מזה למעלה מעשור מקדמת ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, מול משרדי האוצר והפנים, דרישה להכיר בנתניה, שקלטה במהלך התקופה כ-70,000 עולים חדשים, כ'עיר עולים'. "העיר נתניה מגשימה הלכה למעשה את החזון הציוני, עם קליטת עלייה מאסיבית מכל רחבי העולם ואנו רואים בכך זכות גדולה. למרות כל זאת, לדאבוננו, סובלת העיר מעוול היסטורי, שכן היא אינה נכללת ברשימת הערים המוגדרות כקולטות עלייה, רשימה שלא עודכנה מאז שנות ה –50', ובה נכללות ערים כמו רעננה ורמת השרון", ציינה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר.

יצוין כי קיימות כ –50 רשויות מקומיות המוגדרות כ'ערי עולים', והעיר נתניה אינה בתוכן, למרות שכבר משנת 1989 מהווים העולים החדשים כ- 40% מכלל תושבי העיר. "זוהי עוולה הזועקת לשמים, והיא נזכרה גם בדו"ח מבקר המדינה משנת 2005. כאשר מבקר המדינה הביע את עמדתו, כי הגיע העת לבדוק את כל נושא ערי העולים: להוציא מן הרשימה את הערים שכבר אינן זכאיות לתואר זה ולהכניס לתוכה את הערים קולטות העלייה, ובראשן העיר נתניה שנזכרת במפורש בדו"ח", הדגישו בעירייה.

הדיון הראשון בבג"צ יתקיים ב-12.10.15.