בית חולים לניאדו תביעה ייצוגית נגד לניאדו: טיפולי פוריות לנשים נשואות בלבד בית חולים לניאדו

נגד בית החולים לניאדו הוגשה החודש תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקלים בטענה שאינו מאפשר לזוגות שאינם נשואים לעבור טיפולי פוריות. מלניאדו נמסר: "אנו פועלים לפי ההלכה".

נשים שביקשו לעבור טיפולי פוריות בבית החולים לניאדו בעיר, נענו בשלילה מצד בית החולים בטענה כי הן אינן נשואות.

ר', אישה לא נשואה תושבת נתניה, הסובלת מבעיות פריון, ומטופלת מזה מספר שנים במסגרת קופת החולים אליה היא שייכת, ביקשה להמשיך את הרצף הטיפולי אצל הרופאה האישית שלה העובדת גם ביחידת ה- IVF בבית החולים לניאדו. כאשר היא התקשרה לקבוע תור בלניאדו, היא נדחתה בטענה כי היא אינה אישה נשואה.

כך התנהלה השיחה בין ד' לבין נציגת בית החולים:

ר': "אני הגעתי לבית חולים לניאדו, למחלקת IVF" ?

נציגת לניאדו: "כן".

ר': "אני פשוט צריכה לעבור טיפולי IVF אני ובן הזוג שלי אצלכם ורציתי לברר, אנחנו לא נשואים, יש אפשרות לעשות את זה אצלכם"?

נציגת לניאדו: "לא".

ר': "למה"?

נציגת לניאדו: "אנחנו מטפלים בזוגות נשואים, או שיש ביניהם איזשהו הסכם... שהם התחתנו בנישואין אזרחיים זה גם בסדר. אבל שזה רשום במשרד הפנים שאתם נשואים."

ר': "ואם יש לי טופס של ידועים בציבור או משהו כזה"?

נציגת לניאדו: "דברי עם מנהל המחלקה, ד"ר ממט, והוא יענה לך על כל השאלות. ישנן 26 יחידות של IVF , את מוזמנת לעשות איפה שאת רוצה. לנו יש חוקים. אנחנו בית חולים שפועל על פי ההלכה, ואם זה לא מספק אותך, את מוזמנת לדבר עם ד"ר ממט, מנהל היחידה, והוא יענה לך על הכל".

תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקלים

החודש הגישה ר', באמצעות עורכי דינה עדי ניב-יגודה וחגי קלעי, תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקלים נגד בית החולים לניאדו, בטענה שהוא עובר על החוק, וכגוף ציבורי מובהק בוחר בריש גלי לנקוט באפליה כפולה – הן על רק מעמד אישי והן על רקע מוגבלות רפואית, אפליה בגינה נמנעת, למעשה, מנשים שאינן נשואות קבלת טיפולי פוריות.

עוד נכתב בכתב התביעה: "דווקא בשעתן הקשה, בו נדרשות נשים אלה לטיפול רפואי, בחר בית החולים להקשות עליהן, על בסיס תפיסות חברתיות תאולוגיות שאין להן מקום במוסד המעניק שירותי בריאות, ובמסגרתן מבקש בית החולים להכתיב לאישה את אופן ההורות התקין והראוי".

תגובת לניאדו ומשרד הבריאות

מבית החולים לניאדו נמסר: "לניאדו פועל מעל 30 שנה על פי ההלכה היהודית, הווה אומר כל טיפול רפואי להצלת חיים, הקלת מכאוב, ריפוי וכו' של כל חולה ללא הבדל דת, לאום וגזע מתבצע ללא הגבלה יום ולילה, כולל שבתות ומועדים, כאשר גם זה על פי העיקרון ההלכתי שאפילו ספק פיקוח נפש דוחה הכל. בהתאם לעיקרון זה טיפולי פוריות מתבצעים אצלנו על פי ההלכה ולזוגות נשואים בלבד".

ממשרד הבריאות נמסר: "מדובר בבית חולים ציבורי המנוהל על ידי עמותה קהילתית. משכך איננו רואים ענין להתערב במדיניות בית החולים, בפרט נוכח העובדה כי קיימות מספר חלופות לקבלת השירות בבתי חולים אחרים המצויים במרחק סביר.

יחד עם זאת – על בית החולים לוודא שהמידע אודות מדיניות זו גלוי לציבור המטופלות, על מנת שהמטופלים/ות יוכלו לבחור באופן מודע ומושכל אם לפנות לקבלת טיפול בבית החולים לניאדו או לפנות מראש לבית חולים אחר".