גני סאלד לפני כריתת העצים "כרתו את העצים בניגוד לחוק" גני סאלד לפני כריתת העצים
חמישה עצים ותיקים ובריאים נכרתו לאחרונה ברחוב דיזנגוף בנתניה, כאשר במקומם צפוי להיבנות חניון ובניין רב קומות. חבר ועד מרכז העיר, נתי ריגלר, התריע בפני כל מי שרק אפשר, כולל המשנה לראש העיר, שאין היתר לכריתת העצים, אך ללא הועיל. הקבלן: "הכל באישור". העירייה: "נדרש רשיון כריתה שטרם הוגש" 
ריאה ירוקה באה אל קיצה: לאחרונה בוצעה בגני סאלד ברחוב דיזנגוף כריתה של חמישה עצים ותיקים ובריאים, כולם בני כ-80 שנה ומתנשאים לגובה של כ-30 מ', שניטעו ע"י ראשוני העיר נתניה.

גני סאלד לפני כריתת העצים  

הסיבה: במקומם צפוי להיבנות במקום חניון גדול ובניין מגורים בן למעלה מ-20 קומות. 
אלא שכעת מתברר כי ניתן, שלא לומר חובה היה למנוע את כריתת העצים הוותיקים, שכן לטענת חבר ועד מרכז העיר, נתי ריגלר, הם כלל אינם מפריעים לתכנית הבינוי ויתרה מכך, אינם נכללים בסקר העצים שבוצע לפני כשנתיים בהזמנת העירייה.

סקר העצים

ריגלר, שניכר שהנושא קרוב מאוד לליבו, נשמע עדיין נסער כשהתבקש לעשות סדר בדברים: "מרגע שהבנו שהתכנית הבניה יוצאת לפועל התחלתי לבדוק אותה וראיתי שמשהו לא מסתדר לי", הוא מספר. "אגרונום שהוזמן ע"י העירייה ביצע סקר עצים בשנת 2014, שנועד לבחון אילו עצים חולים וילו ראויים לשימור. מתוך 42 עצים שנבדקו רק 8 יועדו לכריתה, וחשוב להדגיש שהעצים שנבדקו במסגרת הסקר הם לא העצים שנמצאים בחלקה האמורה ולא הייתה שום אפשרות שמישהו יטען שהם טעונים כריתה. בנוסף, בתכנית הבניה יש סעיף שמתייחס לכך שבמידת הצורך יש לבוא בדברים עם קק"ל ואף מפנה לסקר העצים שנעשה". 

כולם ידעו

כשהבין ריגלר את הבעיה, פעל במהירות ועשה כל שביכולתו כדי למנוע את רוע הגזירה ולהציל את העצים. תחילה פנה בגיבוי מסמכים לפקיד היערות, אליו יש לפנות ע"פ חוק בנדון. בהמשך פנה לעיריית נתניה והתריע בנושא בפניו של המשנה לראש העיר, הרצל קרן, שהפנה לכך את תשומת ליבו של מהנדס העיר. יתרה מזאת, בדיקה נוספת שערך ריגלר העלתה כי בשל מורכבות העניין התכנית טעונה את אישורו של שר הפנים.  
"פניתי גם לשר הפנים וביקשתי שלא יחתום על התכנית עד שנבטיח שלא יאונה רע לעצים", אומר ריגלר. "אלא שזה קרה בדיוק בתקופה בה סילבן שלום עזב את תפקידו וכנראה מישהו אחר חתם על התכנית במקומו. בהמשך, כשראיתי שכבר מגדרים את השטח, פניתי שוב להרצל קרן עם התמונות הרלוונטיות והודעתי לו שהעצים נמצאים בתוך החלקה ויש לי חשש כבד לכריתתם".
אלא שמאמציו של ריגלר עלו בתוהו, לא לפני שפנה בנדון גם לפקיד היערות הטרי של נתניה, שמונה לתפקידו בתחילת פברואר, והודיע לו כי יצטרך לשאת באחריות במידה וייכרתו העצים. ריגלר ופקיד היערות העירוני הגיעו לשטח לפני מספר ימים, רק כדי לגלות שאיחרו את המועד והעצים כבר נכרתו.  
חדשות מקומיות - "כרתו את העצים בניגוד לחוק"

גני סאלד לאחר כריתת העצים  

ללא היתר

"אין לי שום יריבות אישית עם הקבלן", מסכם ריגלר, "אבל העניין שבא אדם במצח נחושה, רואה עצים בריאים, יודע שאסור לכרות אותם מבלי לקבל היתר מפקיד היערות, ובכל זאת כורת אותם כי הם מפריעים לו. כרתו את העצים בניגוד לחוק ועל פי חוק תכנון ובנייה מדובר במעשה פלילי. הוא טוען שיש לו היתר, אבל הסקר אינו מהווה היתר וזה נאמר מורשות במכתב של פקיד היערות. עכשיו הנזק כבר נגרם". 
יצוין כי פקיד היערות העביר את החומר הרלוונטי למשטרה הירוקה להמשך הטיפול בפרשה.

עטיה: "הכל בהתאם לאישור קק"ל"

הקבלן רפי עטיה מסר בתגובה: "הכל נעשה בהתאם לאישור קק"ל. אושר לנו לכרות 8 עצים מתוך ה-30 ועד כה נכרתו שלושה . כרגע אנחנו לא ממשיכים בכריתה אבל יש לנו אישור לכרות עוד חמישה עצים ולאחר מכן להמשיך בעבודת הבניה. שאר העצים מיועדים לשימור ולא ניגע בהם". 

העירייה: "היזם התבקש לעצור את העבודה"

מעיריית נתניה נמסר בתגובה לדברים: "הנושא נבדק. מפקח על הבניה ביקר במקום ווידא שהעצים שנכרתו הינם אלו שאושרו בנספח העצים שהוגש במסגרת ההיתר ואושר ע"י פקיד היערות.
נדגיש כי אין בכך משום אישור - שכן עדיין נדרש רישיון כריתה שטרם הוגש ע"י היזם. עוד נציין כי עם היוודע המקרה פנתה העירייה לסיירת הירוקה של משרד החקלאות לצורך המשך טיפול.
במקביל, התבקש היזם לעצור את העבודה ולפעול בהתאם לכללים כולל, כאמור, בקשת רישיון לכריתת עצים כדין".