רחוב תחכמוני  התפתחות נוספת בסאגת רחוב תחכמוני רחוב תחכמוני | צילום: אבי מדר

בשורה רעה לתושבי רחוב תחכמוני -  מזכירות הממשלה הודיעה השבוע כי אין בכוונת וועדת הטקסים הממשלתית להתערב בהחלטה האפשרית בעניין החלפת רחוב תחכמוני לרחוב על שם הרב שמעון גבאי המנוח
כזכור החליטה וועדת שמות הרחובות והאתרים העירונית, בראשותו של עו"ד אדיר בנימיני, לבטל את ההחלטה הקודמת ולהתחיל את ההליכים לשינוי שם הרחוב מחדש. החלטה שאושרה במועצת העיר האחרונה.

ע"פ הוראות החוק כמנוסח בפקודת העיריות, רשות מקומית המעוניינת לשנות שם של רחוב שהוא על "שם של אחד מגדולי האומה או שם שהוא בעל משמעות דתית, לאומית או ממלכתית", על העירייה לקבל לכך אישור הממשלה באמצעות וועדת הטקסים הממשלתית, שכיום עומדת בראשה, השרה מירי רגב. החוק תוקן בזמנו ביוזמתו של ח"כ אופיר פז-פינס, בעקבות החלטת עיריית בני-ברק להחליף את שם רחוב הרצל על-שם הרב שך.
תושבי רחוב תחכמוני המתנגדים לשינוי שם הרחוב, העלו בין השאר את הטענה כי יש מקום לקבל את אישור הממשלה לשינוי שם הרחוב, שכן מדובר בשם בעל "משמעות דתית ולאומית". בעקבות זאת פנה עו"ד אדיר בנימיני, לפי המלצת הלשכה המשפטית בעירייה, לשרה מירי רגב ולמ"מ מזכיר הממשלה, אריה זהר, במטרה לקבל הבהרות בנוגע לעמדת הממשלה בנושא.
לאחרונה התקבלה תשובה מאת סגן מזכיר הממשלה, מר ליאור נתן, וממנה עולה כי אין בכוונת וועדת השרים לדון בעניין ולמעשה אין בכוונתה להביע עמדה כלשהי בנושא.
השאלה האם השם תחכמוני, שעל פי המיתולוגיה היהודית היה אחד ממצביאיו של דוד המלך, עונה להגדרה של "שם בעל משמעות דתית או לאומית", נדונה בוועדה לשמות רחובות ואתרים העירונית. היועצת המשפטית לוועדה טענה שאין מדובר בשאלה בעלה מענה משפטי אלא בשאלה ערכית, ולכן ההחלטה צריכה להיות מסורה לנבחרי הציבור בוועדה ולא ללשכה המשפטית. מסיבה זו לא הכריעה וועדת השמות בשאלה ב"סבב הדיונים הראשון" בעניין רחוב תחכמוני, ועל מנת להסיר את המחלוקות בנושא לקראת "סבב הדיונים השני", פנה כאמור יו"ר הוועדה לקבלת עמדת הממשלה בנושא. אלא אם יכריע בית המשפט אחרת במסגרת עתירה מנהלית, הנושא למעשה אינו מהווה עוד מכשול לקראת חידוש הדיונים בעתיד.