אלימות מילולית בקבוצות וואטסאפ בבתי ספר בנתניה אלימות מילולית בקבוצות וואטסאפ בבתי ספר בנתניה אלימות מילולית בקבוצות וואטסאפ בבתי ספר בנתניה
שביתה בת שעתיים התקיימה באחד מבתי הספר בעיר בעקבות השתלחות של הורים בצוות החינוכי. בבית ספר נוסף שיח לא מכבד בין תלמידים הסתיים בהשעייתו של אחד מהם מקבוצת הוואטסאפ ל-24 שעות. אחת האימהות: "יש כללי התנהגות ובמידה ועוברים עליהם המקרה מטופל מיידית"
קבוצות הוואטסאפ בבתי הספר, הן לתלמידים והן להוריהם, כבר הפכו מזמן לדבר שבשגרה וחלק בלתי נפרד מהמציאות היומיומית.
כעת מתברר שקבוצות אלו חשופות לא פעם להתנהגות מטרידה ואף אלימה מצד החברים בהן. בשבוע שעבר התקיימה שביתה בת שעתיים באחד מתי הספר בנתניה בחסות הסתדרות המורים ומנהל החינוך כאות של סולידריות עם הצוות החינוכי ומורי בית הספר, שסבלו מאלימות מילולית והשתלחות שלא במקומה מצד חלק מההורים.  

פגישה מהגיהינום

אחד הדברים החמורים שהובילו בסופו של דבר להשבתה הייתה התנהגות חמורה של הורה, כפי שנמסרה בהודעת וואטסאפ שהוברה להנהגת ההורים: "לפני מספר ימים קיבלה המנהלת (השם שמור במערכת) ועוד מחנכת מהורה שהזמינו לפגישה, הודעה שהן הולכות להיפגש עם הגיהינום והן לא יודעות עם מי הן מתעסקות". 
"זה ממש בלתי נסבל ולא מעט הורים הסכימו שזה חמור מאוד", סיפרה אם לתלמיד בבית הספר. "הייתה השבתה בתמיכת ההורים אבל לשמחתנו מעבר לזה הדברים לא יצאו החוצה ונסגרו בגבולות בית הספר ואני מקווה שכך זה גם יישאר, כי בסך הכל מדבר בבית ספר טוב וראוי". 

רשת של חוקים

גם קבוצות התלמידים הכיתתיות הן לעיתים מתכון להתלהטות יצרים, אלא שההורים מקפידים להיות עם היד על הדופק ומדווחים כי רמת האלימות המילולית ירדה בצורה ניכרת. "החלטנו על חוקים ברורים מאוד בנושא הזה", מספרת אם לתלמיד בבית ספר נוסף בעיר. "אחד מהם הוא שתהיה קבוצה אחת בלבד שכל ילדי הכתה שותפים לה, וההורים מסייעים שלא יהיו קבוצות נוספות בוואטסאפ או ברשתות חברתיות אחרות. מעבר לזה אסורה כמובן אפליה, כולם מדברים בצורה נאותה, אסור לשוחח בקבוצה אחרי השעה 8 בערב וכן אין הודעות קוליות על מנת להקל על מעקב ההורים". 
מה קורה במידה שבכל זאת ישנה אלימות מילולית?   
"במצב כזה, גם אם האלימות היא מינורית, המורה לקחה את העניינים לידיים ונכנסה לקבוצה. ברגע שהיא בפנים, הדבר מוריד את דרגת החיכוך משמעותית והילדים יודעים שיש מבוגר אחראי. מער לזה, אנחנו כהורים מתערבים רק במידה והכללים מופרים. בשבוע שעבר החל ויכוח בכתה שכלל שיח לא מכבד והתלמיד שהפר את הכללים הושעה מהקבוצה ל-24 שעות, כשכמובן ההורים שלו עודכנו בנושא. יש כללי התנהגות ובמידה ועוברים עליהם המקרה מטופל מיידית. לשמחתי ההורים זורמים עם זה והמריבות 'הרציניות' בין הילדים ירדו לרמת האפס".
אגב, בקבוצת ההורים באותו בית ספר התקבלה החלטה שהמחנכת לא תהיה חלק מחברי הקבוצה בעקבות מקרה בשנה שעברה, בו לדברי הורים במוסד החינוכי החליטה אחת האימהות 'לשחרר קיטור'. במידה ויש הודעות שהמורה מעוניינת להעביר להורים, הדבר מתבצע בצרה מסודרת באמצעות נציגות הוועד, השומרים אתה על קשר שוטף.