הנשיא דחה את בקשת החנינה של יונתן היילו יונתן הילו

נשיא המדינה לא אישר את בקשת החנינה של יונתן היילו (25) תושב נתניה, שהורשע ברצח ירון איילין, שלטענתו אנס אותו. ריבלין כתב בהחלטתו: "מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט"

היילו יושב בכלא 6 שנים מתוך 12 אותם אמור לרצות לאחר שעונשו הופחת מ-20 שנה.

נשיא המדינה דחה אתמול (ראשון) את בקשת החנינה שהגיש יונתן היילו שהורשע לפני 6 שנים בהריגתו של גבר שלטענתו אנס אותו. דחייתו של ריבלין התקבלה לאחר המלצת משרד המשפטים לפני חודש שהתנגד לחנינה. בהחלטתו של ריבלין נכתב בין היתר כי נימוקי החנינה עמדו בפני בית המשפט העליון והמירו את סעיף ההרשעה להריגה תוך הפחתת עונש המאסר מ-20 שנה ל-12 שנה.

בנימוקי הדחייה כתב ריבלין בין היתר כי עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה, עמדו בפני בית המשפט העליון ונלקחו בחשבון על ידו כשהחליט בזמנו להמיר את סעיף ההרשעה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של היילו, שיושב בכלא כבר יותר מחמש שנים.

פרטי האירוע

המנוח היה תושב נתניה וגר בסמיכות למקום מגוריו של היילו. היילו טען כי המנוח היה מוכר בשכונה כדמות עבריינית ומעוררת פחד. כמו כן היה בעל עבר פלילי בעבירות של אלימות ומין. על פי דבריו של היילו בערעור, בשנים שקדמו לאירוע, המנוח נהג להטריד, לסחוט ולהכות אותו. כך, למשל, המנוח המציא לו כינוי גנאי מעליב בשם: "דוקט", שמשמעותו באמהרית היא "ילד סוחב קמח". לטענתו, כינוי זה פגע בו מאד ואף אומץ לגביו על ידי אחרים בשכונה. מעבר לכך, המערער מסר כי שנתיים עובר לאירוע, מושא האישום – המנוח קרא לו, חיטט בכיסיו ולקח ממנו כמה מאות שקלים במזומן.

ההתעמרויות בו, הגיעו לשיאם, במהלך השבועיים שקדמו לאירוע. היילו טען בערעור כי בתקופה האמורה, המנוח לקח אותו עמו, בשתי הזדמנויות נפרדות, לפארק השלולית, כאשר הוא מאיים עליו לאורך הדרך. כשהגיעו השניים לאזור חשוך בפארק – המנוח ניסה לבצע בהיילו מעשה סדום בכח, תוך שהוא מעיר לו הערות מיניות בוטות. באותה תקופה המנוח ביצע בו שני מעשי סדום שהובילו להחמרה במחלת האפילפסיה של היילו, ממנה הוא סובל מאז גיל 17. 

ליל האירוע

לטענת היילו בליל האירוע היילו הגיע יחד עם חברו לפיצוציה בנתניה, לאחר שהשניים שתו יחדיו משקאות אלכוהוליים. באותה עת, שהה המנוח בפיצוציה. המנוח ביקש מהיילו לשלם לו 1000 ש"ח מבלי שהיתה לכך סיבה ואף איים עליו שיהרוג אותו, אם לא ישלם לו הנדרש במועד שנקצב, וכן העיר לו הערות מיניות, הדומות בתוכנן לאלה שהשמיע באוזניו, תוך ביצועם של שני מעשי הסדום בו, בשבועות שקדמו לליל האירוע. בעת שהמנוח הסב את גבו אל היילו, התנפל היילו על המנוח מאחור והחל לחנוק אותו בידיו במשך מספר דקות. בשלב מסוים, שחרר את אחיזתו, והמנוח נפל ארצה. היילו הכה את המנוח מספר פעמים בראשו, באמצעות אבן שהיתה במקום, אחז ברגליו וגרר אותו לאורך כ-35 מטר, עד לנקודה הנמצאת בסמוך למכולת אשפה שהיתה מצויה בחניון, והחל להכות שוב בראשו של המנוח, בכוח רב, באמצעות אבן. בסיום ההכאה הלך לביתו והותיר את המנוח במקום. תוך שהוא מאיים עליו שאם לא ישלם לו בתוך יום, או יומיים – הוא יכה אותו.

כתוצאה מכך נגרמו למנוח שברים מרוסקים בגולגולת ובעצמות הפנים, פצעי קרע בקרומי המח ודימומים בין קרומי המח, שהובילו למותו. מספר שעותלאחר מכן, הסגיר עצמו היילו למשטרה. 

בית המשפט הפחית כאמור לפני שנה את עונשו של היילו ל-12 שנה ושינה את הסעיף להריגה