מי ישמור על שמורת האירוסים?  מי ישמור על שמורת האירוסים? מי ישמור על שמורת האירוסים?
לתושבי נתניה נמאס מהזוהמה המתמשכת בשמורת האירוסים הסמוכה. עם הוכחות מצולמות מהשטח, הם קוראים לעירייה להתעורר ולשנות את המצב
תקופה ארוכה שתושבי רמת פולג ועיר ימים מזועזעים מההזנחה הקשה ממנה סובלת שמורת האירוסים הסמוכה לשכונות מגוריהם.

אופנועים עורכים מרוצים

טענותיהם הרבות כלפי העירייה על המתרחש במקום נפלו עד עתה על אוזניים ערלות, אבל כעת הם מאחדם שוב כוחות בתקווה לשנות את המצב. 

שועלים, קיפודים ולטאות

בפוסט זועם שפרסם ברשת החברתית יעקב איש ימיני, תושב רמת פולג, נכתב בין השאר תחת הכותרת 'ומי ישמור על השמורה?': "כשמונה שנים אני מתריע על מצבה העגום של שמורת האירוסים ודבר לא נעשה. עתה לא נותר ממנה כמעט. חול ואבק מכלי הרכב ההופכים אותה לשממה ודייריה הם שועלים, נמיות, קיפודים ולטאות. הצמחים? נושמים נשימותיהם האחרונות. כן, ככה זה כשאין מערכת של אמצעים שלובים: סגירה ומכשולים, מצלמות, אכיפה, החרמה, קנסות והעמדה לדין. בקיצור: אין כל מניעה והרתעה. הכל מבינים היום - גם במדינות נחשלות - ששמירה על הסביבה היא ערך מהערכים החשובים ביותר. נתניה לא מאמינה בערכי הסביבה והטבע, אלא בנדל"ן ויחסי ציבור. קיימת עצלות וחידלון ומי ישמור על השמורה? העיריה לא תעשה מעשה לשימור השמורה ושיקומה, אז הבה ונעניש ביום הבוחר את הנבחרים ובראשם ראש העיר. כך גם נחנך את הנבחרים למסירות ולאחריות".

"הצלת הריאה הירוקה"

חברת ועד פולג-עיר ימים והפעילה החברתית טלי מולנר, הוסיפה: "השמורה הזו נהרסת מול עינינו. אין תחזוקה ואחזקה, לא מנקים באופן קבוע וסדיר ומתבססים על ימי ניקיון של תלמידים ונאמני שמורה, שמגיעים למקום פעמים בודדת בשנה. השמורה פרוצה מכל עבר ועבריינים מנצלים זאת, נכנסים עם רכבים ואופנועים ועורכים מרוצים באופן קבוע. לצערי העירייה מזלזלת בשמורה ולא מוכנה לסגור אותה, אפילו לא עם עמודי ביטחון. ההבטחה של העירייה להגברת האכיפה לא אפקטיבית וחייבים לתת את הדעת לעניין הזה בדחיפות. זו הריאה הירוקה האחרונה שנשארה לנו ליד הבית וחייבים להציל אותה".

תגובת העירייה

עיריית נתניה פעלה רבות למתן הגנה סטטוטורית ושינוי תכניות פיתוח על מנת להגן על הטבע העירוני בעיר. בנוסף - הייתה נתניה, העיר הראשונה שהעסיקה אקולוגית עירונית שמטרתה, בין היתר, לנהל ולדאוג למערכות האקולוגיות באתרי הטבע בעיר, לרבות שמורת האירוסים.

במסגרת זו נערכים באופן קבוע סקרי טבע עירוני המפורסמים באתר העירוני. ממצאי הסקרים מוכיחים כי מצב הצומח ובעלי החיים בשמורה הינו מצוין. הטענה כי השמורה מלאה שועלים, נימיות, קיפודים ולטאות רק מחזקת זאת ומוכיחה כי השמורה הינה בית לבעלי חיים רבים.

כמו כן, פריחת האירוסים החלה לאחרונה והאירוסים נמצאים בשלבים שונים של פריחה.

צוותי הניקיון של העירייה מנקים את השמורה באופן קבוע. אנו מודעים לתלונות שהתקבלו לאחרונה על הצטברות פסולת בתחומי השמורה, אשר נוצרה הן בשל פעילות של שועלים הסוחבים שקיות משכונת עיר ימים לתוך השמורה והן בשל רוחות חזקות אשר סחפו שקיות מרחבי העיר וממתחם שיקום הפסולת הצמוד לשמורה מצפון.

בהתאם, בשבוע שעבר תוגברו צוותי הניקיון אשר פעלו במשך מס' ימים בשמורה. יש לציין שאנו עושים מאמצים לפעול באופן שוטף לניקיון השמורה.

כמו כן, נעשות פעולות אכיפה ופיקוח במקום בתיאום עם השיטור העירוני אשר בימים אלה מתגבר את האכיפה לאור ריבוי המבקרים בעונת הפריחה.

אנו מזמינים את הציבור להשתתף בסיורים שיתקיימו בשמורה, בליווי האקולוגית העירונית אשר תשמח לתת מענה לתושבים באופן אישי.