תמונה : עיריית נתניה נדחה ניסיון להוזיל את מחירי המזנונים בחופי נתניה תמונה: עיריית נתניה

חבר ועדת המכרזים, ניסים פלד, מעוניין לשנות את השיטה הקיימת, הכוללת לטענתו מחיר מופקע לזכיינים ורוב מובהק של מוצרים שאינם תחת פיקוח. הצעתו נדחתה בדיון סוער שקיימה הוועדה, אבל הוא לא מתכוון לוותר. "חברי המועצה הצביעו נגד שיטה שטובה לציבור", הוא אומר. השלב הבא: העלאת הנושא לסדר היום במועצת העיר. העירייה: "בתי המשפט מתייחסים בחומרה לביטולו של מכרז"

תמונה. | עיריית נתניה

כל תושב ממוצע בנתניה יוכל לספר על הקושי הלגיטימי לעמוד במחירים הגבוהים של המוצרים במזנונים ובמסעדות בחופי הים העירוניים. כעת מתברר שיש מי שהחליט לעשות מעשה כדי לשנות את המצב. חבר מועצת העיר מסיעת "אחריי" וחבר ועדת המכרזים, ניסים פלד, מציע מודל חדש שיוזיל משמעותית את המחירים הן עבור הצרכן והן עבור הזכיין. לשיטה הקיימת, בה נאלצים הזכיינים להגיש הצעה גבוהה בהרבה מהאומדן הנקוב כדי לזכות במכרז ובשל כך "מקפיצים" את המחירים כדי להחזיר את השקעתם – הוא מתנגד בתוקף. "העירייה קובעת אומדן גבוה, בערך 200 אלף שקל לשנה, אבל בפועל הזכיין מפעיל אותו רק כחמישה חודשים בשנה", מסביר פלד. "כדי לזכות במכרז הזכיין צריך לשלם בערך פי 1.5 מהאומדן. זה מוביל אותו לקצה וכתוצאה מכך המחירים בשמיים".

בנוסף, זועם פלד על כך שלא פחות מ-15 דיונים התקיימו בעירייה כדי לפקח על מחירי המוצרים, ולבסוף נבחרו חמישה בלבד – בהם פיתה עם חומוס וחמוצים, קרטיב קרח ובקבוקי מים מינרליים. "זה משאיר 99% מהמוצרים לא מפוקחים ומראה שכל השיטה הזו שגויה ויש לבטל אותה", מבהיר פלד. "צריך לעשות אומדן נמוך יותר – היזם ישלם פחות וכך גם הציבור. לא על ארבעה חמישה מוצרים, אלא על כולם".

חדשות מקומיות - נדחה ניסיון להוזיל את מחירי המזנונים בחופי נתניה
בתום דיון סוער שנערך בסוף השבוע שעבר דחתה הוועדה את הצעתו של פלד, אך נציגיה גרסו כי כעת יתבקש הזכיין להוזיל מחירים ממספר מוצרים נוספים. "אם אתה הזכיין, אתה בעל הבית", הוא מוחה. "לא ייתכן שהעירייה תשאיר לו שכירות גבוהה של עשרות אלפי שקלים בחודש ותבקש במקביל שיואיל בטובו להפחית את מחירי המוצרים. חברי המועצה הצביעו נגד שיטה שטובה לציבור. אני מתכוון לשוחח עם מנכ"ל העירייה ולהעלות הצעה לסדר היום לשינוי שיטת המכרזים".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה 

אכן הועלתה הצעה על ידי חבר המועצה, נסים פלד, לשנות את שיטת המכרזים לגבי מסעדות בחוף הים. המכרזים למסעדות בחוף הים פורסמו כבר לפני מס' חודשים, הוגשו הצעות וההצעות נפתחו, וחיכו לדיון עד שחלפו הבחירות ונבחרה ועדת מכרזים חדשה. הכללים המשפטיים הנוגעים לביטול מכרז הם ברורים מאוד: בשלב שבו אנו מצויים, שבו ההצעות כבר נפתחו, בתי המשפט מתייחסים בחומרה לביטולו של מכרז, מאחר וההצעות כבר הוגשו והן ידועות לכל ובתי המשפט אינם מאפשרים ביטולו של מכרז רק בשל שינוי עמדה ו/או שינוי גישה וכיו"ב. זוהי הגישה המשפטית והיא הוסברה על ידי הייעוץ המשפטי לחברי הוועדה ומסיבה זו המשיכו חברי הועדה בדיון במכרזים בפורמט הקיים.