אילוסטרציה | צילום: סיון נצח כעס בקרב ההורים על ההחלטה לסגור את הגנים בימי שישי אילוסטרציה | צילום: סיון נצח

עיריית נתניה קיבלה החלטה דומה לערים אחרות, לשמר צוות קבוע בגנים. בנוסף, מחויבות הגננות להגיע לגן בשישי כדי ששכרן לא ייפגע, על אף שאין בו ילדים. אחת הגננות: "נחתים כרטיס ונסתכל על הקירות. מדינה הזויה". העירייה: "המודל מקטין את סיכויי ההידבקות" 

אילוסטרציה | צילום: סיון נצח

בניסיון לצמצם ככל האפשר את סכנת ההידבקות בגני הילדים בגילאי 3-6, הוחלט השבוע בעיריית נתניה לעבור למתכונת של חמישה ימי לימוד מלאים (א'-ה'), בעוד יום שישי יהיה חופשי והגנים לא ייפתחו. יצוין כי ההחלטה התקבלה בפורום של 15 רשויות. הסיבה, כך על פי הרשויות, נעוצה בעובדה שבמודל זה יתאפשר לשמר צוות קבוע ולוותר על סייעת מחליפה, שעושה במהלך השבוע סבב בין מספר גנים ועל כן סיכון ההדבקה גבוה יותר.

אלא שההחלטה הובילה לכעס גדול בקרב הורים רבים, שאף נטלו אתמול (חמישי) חלק בוועידת זום רבת משתתפים של הורי ילדי הגן בעיר והנהגת ההורים, בניהולה של ראש מינהל חינוך, טובה דולב. "אמנם אין סייעת מחליפה, אבל הגננת כן מתחלפת פעם בשבוע. אם אתם רוצים לשמור על בריאות הילדים, אין סיבה לאפשר את זה", מסבירה אם לילד בגן 'קיפודן' בשכונת פולג, גן טרום טרום חובה שמרבית תלמידיו בני 3. "מעבר לכך, ההחלטה התקבלה כבר בתחילת השבוע, אבל אותנו ההורים יידעו רק ביום רביעי ולמעשה קיבלנו עובדה שבשישי אין גן. פסול בעיני לא לעדכן את ההורים מבעוד מועד. בנוסף, הבנו שיש מחסור גדול בכוח אדם ולא יהיה בתקופה הקרובה".

עוד מוסיפה האם כי גם הרכב הילדים בגן לא נשמר בשל איחוד צהרונים. "הגנים בסמכות העירייה, אבל הצהרונים לא, וכך הצהרון שלנו אוחד עם שני צהרונים נוספים, וילדים שאנחנו לא מכירים יושבים בכל יום בין השעות 14:00-17:00 באותו גן". עניין נוסף נוגע כמובן לכך שישנם הורים שעובדים בשישי וכעת לא יוכלו לעשות זאת. "אני מבינה שלא כל ההורים עובדים בשישי, אבל אני יכולה וצריכה לעבוד ולהשלים דברים שלא יכולתי לעשות כי כולם היו בסגר. עכשיו מונעים ממני גם את האפשרות לפרנס את המשפחה שלי", קובלת האם. "אני מבינה שיש אילוצים לעירייה, אבל גם לי יש בעיות משלי ואני לא משתפת בהן את כל העולם. מתפקידה של העירייה לדאוג לכוח אדם. אגב, הדגישו בפנינו שההחלטה התקבלה בהבנה ברשויות האחרות, ותלונות יש רק להורים בנתניה. לא יודעת מה קורה בערים אחרות, אבל בשורה התחתונה אין היגיון בהחלטה הזו".

גננת בגן סגור

מאידך, חשוב לציין כי אותה החלטה רחוקה מלעשות חסד עם הגננות. 15 הרשויות אמנם קיבלו את ההחלטה האמורה, אך משרד החינוך אינו מכיר בתכנית ולא תומך בה. בשל כך, מחויבות הגננות להגיע לגן בשישי ולשהות בו חרף העובדה שנאסר עליהן לקבל אליו ילדים. אחרת, שכרן ייפגע. "משרד החינוך לא נתן אישור להחלטה הזו, מה שגרם למצב אבסורדי", אומרת גננת בעיר. "כעת נוצר מצב בו גננת שרוצה לקבל שכר צריכה להגיע לגן ריק, להחתים כרטיס ולהסתכל על הקירות. פשוט מדינה הזויה. אני לא מבינה למה לא לאפשר לנו לעשות שיעורים בזום כפי שהיה במהלך הסגר. נכון שזה לא אידיאלי, אבל ודאי טוב יותר עבור הילדים".

תגובת העירייה

"עיריית נתניה נקטה צעדים משמעותיים לצמצום תחלואת הקורונה בעיר ובמאמץ משותף עם התושבים הצליחה העיר לעבור מעיר אדומה לעיר ירוקה ע"פ תכנית הרמזור. נציין, כי הודות להיערכות ומאמצי מינהל החינוך נפתחו בתחילת השבוע כל גני הילדים בהצלחה. עיריית נתניה, כמו רשויות נוספות בפורום 15 הרשויות הגדולות במדינה, תיישם מודל עבודה לימי שגרת הקורונה, מודל שנועד לשמור על בטחון הילדים והצוות ולצמצם התחלואה בגני הילדים. לפי המודל, גני הילדים בגילאי 3 עד 6 יפעלו בימים ראשון ועד חמישי מהגנים. נדגיש כי מודל זה מאפשר צמצום מעברים של אנשי צוות בין גנים שונים, והקטנת סיכויי ההידבקות, זאת, לאור החלטת משרד החינוך שגננת משלימה וסייעת משלימה יכולות לעבוד במקסימום 3 גנים. מהלך זה גם מסייע לרצף חינוכי, תוך צמצום ההסתברות לסגירת גנים, לאור היעדרויות של גננות מסיבות שונות".