יגאל לוין | צילום: יואל לוי  "הרגשנו שיש לנו הורים ופתאום ויתרו עלינו" יגאל לוין | צילום: יואל לוי

לאחר עשור בה אימצה נתניה את התזמורת הקאמרית הקיבוצית, הודיעה העירייה לאחרונה שלא תתמוך בה עוד. המשמעות: כ-30 נגנים יאבדו את מקור פרנסתם. נגן הקלרינט יגאל לוין: "מעבר לנגנים, גם הקהל שלנו יפגע, בהם עשרות אלפי ילדים. המצב לא טוב" 

יגאל לוין | צילום: יואל לוי 

עולם התרבות ספג מכה אנושה בעקבות משבר הקורונה ומרבית האנשים העוסקים בתחום מושבתים מפעילות כבר כמעט שנה. בגזרה המקומית, מי שצפויה לשלם את מחיר המגפה היא התזמורת הקאמרית הקיבוצית של נתניה, זאת לאחר שלאחרונה הודיעה העירייה כי תפסיק את תמיכתה בתזמורת לאחר עשר שנים. יצוין כי החוזה בין הצדדים הגיע לסיומו ביולי האחרון, וכאמור בעקבות החלטת העירייה הוא לא יוארך.

הדבר עלול להוביל לאקורד סיום צורם במיוחד לתזמורת הוותיקה, שחוגגת יובל שנים להיווסדה ונמצאת בסכנת סגירה ממשית. לא פחות מ-30 נגנים נמנים עם התזמורת, ומה-15 במרץ הם נמצאים בחל"ת, למעט שני חלונות ביולי-אוגוסט ובדצמבר. בעוד בקיץ חזרו החברים לעבודה וניגנו במספר במקומות, בחודש שעבר הם קיימו, בדומה לתזמורות רבות אחרות, מספר פרויקטים מקוונים. כעת, כאמור, הם צפויים לאבד את מקור פרנסתם.

"הרגשנו שיש לנו שני הורים – התנועה הקיבוצית ונתניה, ופתאום ויתרו עלינו, ועוד אחרי שאמרו שהחוזה כן יוארך", אומר בעצב יגאל לוין, נגן קלרינט בתזמורת הקאמרית הקיבוצית. "הוועד המנהל עומד להודיע בסוף החודש שהתזמורת נסגרת. במצב הנוכחי אף תזמורת לא לוקחת נגנים. כולם בקשיים והאולמות סגורים, כך שנהיה חייבים לעסוק בעבודה אחרת".

לוין הנו חלק מהתזמורת בחמש השנים האחרונות, לאחר תקופה בה למד וחי בארה"ב ובגרמניה. לדבריו, חלק מהחברים כבר החלו לבחון אלטרנטיבות, בכלל זה עבודה בשיפוצים. "בוועד המנהל אמרו שעל ההנהלה והנגנים למצוא מתקצב אחר. אנחנו עובדים מסביב לשעון, אבל ההודעה לא השאירה לנו הרבה זמן", הוא אומר. "אומרים שאם לא נמצא עד סוף ינואר יסגרו אותנו. איזו אופציה יש לנו? הצעתי שהוועד יעזור למצוא קיבוץ שיאמץ אותנו, אבל הם אמרו שניסו וזה לא עבד. בקיצור, המצב לא טוב".

לוין מצביע גם על הפגיעה הרוחבית מעבר לנגנים עצמם. "מעבר לזה שאנחנו ניפגע, כך גם הקהל שלנו. אנחנו מנגנים בשמונה אולמות מהכנרת ועד קיבוץ דורות בדרום, בהם היכל התרבות בנתניה, ולמעט תל אביב אנחנו התזמורת היחידה שמופיעה בהם. הכי חמור שעשרות אלפי ילדים צורכים באמצעותנו מוזיקה דרך סל תרבות. אנחנו מגיעים לבתי ספר כחלק מתכנית הלימודים בערים רבות כמו נתניה, כפר סבא, חולון ופתח תקוה, והילדים לומדים יצירות שישמעו בשלב מאוחר יותר בקונצרטים. מגיעים שלושה נגנים, עושים הכנה לקונצרט והתלמידים יכולים לגעת, לראות ולשאול שאלות. הפרויקט המדהים הזה עומד להיכחד".

איך התחושות שלך באופן אישי?

"אישית אני קצת מדחיק את המחשבות האלה ומנסה להיות אופטימי. ברגע שזה יהיה מוחלט וסופי אנסה לחשוב מה הלאה. אני לא יודע מה יהיה".