האם העונה הקשה של נתניה תיזכר בסוף כמוצלחת? אימון הבכורה של המאמן מרקו בלבול | צילום: דיגיטל מכבי נתניה

רק ביום ראשון היא הובסה על ידי בית"ר ירושלים ובשני נפרדה ממאמן שני העונה. כשכולם פחדו לקבל בראש ממכבי חיפה על רקע סכנת הירידה ללאומית, הגיע המפנה עם הניצחון הגדול בסמי עופר ומפגש טעון מול הצ'ילבה מבאר שבע על הכרטיס לגמר. איך התהפכה העונה של מכבי נתניה מן הקצה אל הקצה תוך זמן קצר כל כך? משה גלאם וחנן לייבוביץ' מנתחים

הימים הקשים שלפני רבע גמר הגביע מול מכבי חיפה לא רמזו לרגע על הדרמה המשובחת שחוו בו אוהדי מכבי נתניה. בן רגע, מקבוצה שהסתבכה קשות בתחתית בפתיחת הפלייאוף התחתון ומינתה מאמן שלישי העונה, הפכה מכבי נתניה את עורה, זכתה לשלל סופרלטיבים אחרי שהדיחה את האלופה וכתבה פרק צהוב נוסף ובלתי נשכח בגביע המדינה.
אז נכון שהמשוכה בחצי הגמר לא קלה כלל ועיקר, כשנתניה תפגוש את היריבה המרה והשנואה, הפועל באר שבע, אבל אין ספק שהאנרגיות החיוביות שהביא עמו הניצחון בגביע מעמידים אותה כעת באור אחר, בתקווה שכל הטוב הזה ישפיע ישירות גם על הליגה.

בואו נעשה סדר בדברים עם השתלשלות העניינים המסחררת: פתיחת הפלייאוף התחתון הייתה רעה במיוחד עבור השחקנים של גיא צרפתי, שהובסו בראשון בבית 3:0 על ידי בית"ר ירושלים, שמצדה הביכה את נתניה וסגרה עניין אחרי חצי שעה של משחק. הבעלים אייל סגל לא יכול היה לעבור על הדברים לסדר היום, ויום לאחר מכן יצאה הודעה על סיום דרכו של צרפתי במועדון. כזכור, צרפתי הוא המאמן השני שמסיים העונה את דרכו בנתניה, אחרי פיטוריו של רן קוז'וק. שעות ספורות לאחר מכן כבר יצאה הודעה על מינויו של מרקו בלבול למאמן החדש.

ערב של פעם בחיים

צריך לומר בכנות, גם מכבי חיפה לא הגיעה במיטבה לרבע גמר הגביע – רחוק מזה. ההפסד המביך לבני ריינה לצד הפער בפסגה שצמח ל-10 נקודות לזכות מכבי תל אביב וסיים מעשית את סיפור האליפות עוד לפני משחק העונה, הכניס את הירוקים ללחץ אטומי. למעשה, ברור היה שהגביע הוא הדבר האחרון שיכול להציל את העונה לאלופה, ואת הלחץ הזה בדיוק נתניה ידעה לנצל.
"מה שקרה למכבי נתניה הצריך הכנה גדולה ואני תמיד אומר שהדבר הכי טוב לשחקן כדורגל הוא שיהיה פסיכולוג לעצמו", אומר הפרשן ושחקן העבר של הקבוצה, משה גלאם. "בנוסף הייתה להם עבודה מנטלית טובה וכולם ראו שזה בא לידי ביטוי במשחק הגביע בחיפה. כמובן שבחיפה ידעו שנשאר להם רק הגביע, אבל לרוע מזלם נתניה החתימה מאמן מנוסה".

גלאם יודע על מה הוא מדבר. הוא מכיר היטב את מרקו בלבול מהימים המשותפים במכבי חיפה, שם זכו יחד באליפות בעונה ההיסטורית של 1993/4 שהסתיימה ללא הפסד בליגה. לאחר מכן שיחקו יחד גם במכבי תל אביב.
"מרקו איש שקט ומופנם, אבל יש לו גם עשייה בלתי נגמרת וזה אחד שמבין הרבה מאוד כדורגל ועבד תחת מאמנים מהגדולים שיש לנו בארץ", מוסיף גלאם. "עם כל הצניעות שלו, הוא לא לקח קרדיט על הניצחון בגביע ונתן אותו לשחקנים שלו. ב-24 שעות שהוא היה עם השחקנים הוא כנראה שינה להם משהו בחשיבה, ובתיקונים כאלה ואחרים במשחק ההגנה. לא היו לו הרבה ברירות, רק לדבר על הדברים האלה בהכנה. לשמחתו השחקנים באו ויישמו את זה".

"היה כאן ערב מיוחד ומרגש שכל אוהד כדורגל חולם לחוות לפחות פעם אחת בחייו. במהלך עונות של קבוצת כדורגל תמיד יש רגעים היסטוריים ומרגשים, שאתה אומר לעצמך – בדיוק בגלל רגעים כאלה אני אוהב כדורגל", אומר העיתונאי ואוהד הקבוצה, חנן לייבוביץ'. "חשוב לזכור שזו עונה שנפתחה עם ציפיות למקומות 3-4, עם רכש משמעותי, אבל התחילה ברגל שמאל. עזבו שני מאמנים, היה כישלון עם הזרים, הקבוצה שיחקה כדורגל רע מאוד, בטח ביחס למה שהתרגלנו בשנתיים האחרונות אצל בני לם ורן קוז'וק. צרפתי לא הצליח להוכיח את עצמו, דרדר את הקבוצה עוד יותר והיא נראתה כעדר ללא רועה. שחקנים לא ידעו איפה לעמוד והחמיצו ממטר, ועד לפני כמה ימים זה נראה היה כמו העונה הכי שחורה של נתניה בעשור האחרון".

ומה השתנה?
"פתאום באמצע כל הבלגן צץ משחק הגביע באמצע השבוע ואפילו הקהל לא האמין שאפשר לעשות בו משהו. חברים טובים שלי ואוהדים ותיקים אמרו לי שהם לא מגיעים כי אין להם אנרגיות והם איבדו אמון בקבוצה. בשנה שעברה הייתה סנסציה ועברנו אותם בשני משחקים, ואם זה מה שהיה אז, השנה זה היה בכלל בגדר חלום. בלבול הגיע והוא המאמן הכי מנוסה שנמצא היום בשוק, עם שקט נפשי שיכול לנטרל רעשים מסביב וכידוע במכבי נתניה יש הרבה כאלה. קהל, אוהדים, עסקנים, אף פעם לא שקט ובמיוחד כשלא הולך. המשחק הזה הוא כאמור אחד המרגשים שראיתי בחיי. זכיתי גם לראות אליפויות, אבל הפעם נשבר השיא, בגלל ששחקנים שרק לפני שלושה ימים היו מפורקים ולא יכלו לתת פס, פתאום המאמן הצליח להעמיד אותם על המגרש, לשמור על העמדות ולהיות ממושמעים ומרוכזים".
עוד הוסיף לייבוביץ' כי "השחקנים שיחקו במגרש הכי קשה עם האחריות הכי גדולה, היו בפיגור ובמינוס שחקן, ואז משום מקום הקבוצה קיבלה כוחות ומוטיבציה. מרקו עשה חילופים מדהימים, שינה עמדות, והוותיקים שבדרך כלל פותחים בהרכב עלו מהספסל וחוללו את השינוי. לחזור ממצב כזה לניצחון 1:3 זה משהו שאני לא זוכר שחוויתי בשנים האחרונות. אם אתה לא אוהד של אחת הגדולות אתה חי מפירורים, אבל במשחקים כאלה אתה מברך את בורא עולם שאתה אוהב לראות כדורגל".

הפנים לליגה

אחרי האופוריה מהעלייה לחצי הגמר, ברור לכולם, וגם בלבול מיהר להבהיר – המשימה העיקרית הייתה ונותרה ההישארות בליגה. בראשון הבא, ה-14 באפריל (20:00, אצטדיון הי"א) תצא נתניה למשחק העונה האמיתי שלה כשתתארח אצל מ.ס אשדוד, שנמצאת מתחת לקו האדום. הפסד של נתניה ישווה את מספר הנקודות של השתיים חמישה מחזורים לסיום העונה ועלול להכניס את המועדון שוב לסחרור, לצד לחץ כבד לקראת הישורת האחרונה של העונה. בלבול יצטרך לעשות כמובן הכל כדי שזה לא יקרה, כאשר מנגד, ניצחון של נתניה ייתן לה הרבה אוויר ויפתח פער משמעותי של 6 נקודות בין השתיים.
"אני מקווה שהניצחון בגביע ייתן לנתניה בוסט רציני, וכמו שמרקו אמר – הוא ממוקד כל כולו במשחקי הליגה", מסכם גלאם. "אני בטוח שבלב הוא שמח מאוד לעלות לחצי הגמר, אבל המסר שלו גם בטלוויזיה וגם לשחקנים היה ברור. יש לו יותר משבוע להכין את נתניה לאחד המשחקים החשובים, אם לא הכי חשוב של נתניה בעשר שנים האחרונות. כולי תקווה ואמונה שהוא יצליח להוציא את המקסימום מהקבוצה הזו בפלייאוף ולהבטיח את ההישארות בליגה כבר במחזורים הקרובים".

חדשות ספורט - האם העונה הקשה של נתניה תיזכר בסוף כמוצלחת?

משה גלאם וחנן ליבוביץ'

כאמור, בהגרלת חצי הגמר נקבע שנתניה תפגוש את הפועל באר שבע, בעוד פרק דרמטי ביריבות המיתולוגית בין השתיים, שכללה בין השאר קרבות על עלייה לליגה הבכירה וכנגד הירידה ללאומית. גם ללייבוביץ' ברור שחצי הגמר מול הצ'ילבה הוותיקה לא צפוי להיות קל יותר. "הלוואי שנמשיך ככה, כי בסוף מסתבר שנתניה קבוצת גביע וכרגיל, הקושי לא מפסיק", הוא מסכם. "בשנים האחרונות יש יריבות בלתי נתפסת בין המועדונים והחצי הזה בעצם אמור להיות הגמר. העונה הזו היא לימון, אבל אני מאמין שאפשר לעשות ממנה לימונדה ואחרי 46 שנים, להביא סוף סוף את הגביע לנתניה".