מדליית הזהב של ירין שריקי הוקדשה לחבר שנרצח בנובה צילום: משי רוזנפלד

לוחם הג'ו ג'יטסו, ירין שריקי מנתניה, זכה במדליית זהב בגראנד סלאם בפריז, מה שהוביל לנגינת ההמנון הלאומי תחת גילויי אנטישמיות. בראיון הוא מספר על הזיכרונות הקשים ממסיבת הנובה, הבריחה לקיבוץ צאלים והקדשת הניצחון לחברו הטוב, יוחאי בן זכריה ז"ל, שנרצח ב-7 באוקטובר

לא בכל יום זוכה ישראלי במדליית זהב יוקרתית, ובוחר במחווה אצילית ומרגשת להקדיש אותה לחברו הטוב שנרצח בשבת הארורה ב-7 באוקטובר. זהו סיפורו של ירין שריקי מנתניה, לוחם ג'ו ג'יטסו ששרד את הטבח במסיבת הנובה ורשם הישג ספורטיבי אדיר על אחת הבמות הגדולות בעולם, בפריז, צרפת.

לצד נגינת ההמנון הלאומי באוזניהם של המקומיים לאחר שסבל מגילויי אנטישמיות רבים ומחאות בשל היותו ישראלי, רקם על החליפה שלו את שמו של חברו הטוב, יוחאי בן זכריה ז"ל, גם הוא מנתניה, שנרצח במסיבת הנובה, לצד התאריך הנורא – 7/10/23, בשילוב לב ומגן דוד.

מדובר בגראנד סלאם בפריז, התחרות השלישית בגודלה בענף הג'ו ג'יטסו אחרי אליפות אירופה ואליפות העולם. שריקי, המדורג 2 בעולם לבוגרים בקטגוריית המשקל עד 69 ק"ג, עלה אוטומטית לסיבוב השני בתחרות. ברבע ובחצי הגמר הכריע שני יריבים מקומיים, ובגמר פגש יריב מאוקראינה שכבר ניצח בטורניר גביע העולם.

חדשות ספורט - מדליית הזהב של ירין שריקי הוקדשה לחבר שנרצח בנובה

"הוא השתפר מאוד, אבל הייתי מפוקס", משחזר שריקי את רגעי הדרמה בראיון ל'נתניה נט'. "הייתי בפיגור שתי נקודות עד 30 השניות האחרונות, אבל עשיתי לו מהלך על הרגל שהוביל לניצחון בפוטו-פיניש. קיבלתי תגובות מדהימות מכל העולם – הורים, חברים, צלמים, מתמודדים ואפילו יהודים תומכי ישראל ששמעו על ההישג שלי. זה היה בסדר גודל שלא תיארתי לעצמי שקיים. הייתי באופוריה לא נורמלית".

אני מניח שנתקלת בלא מעט גילויי אנטישמיות במהלך התחרות.

"ברור. ראו אותי בעין לא יפה וכל מהלך של יריב שלי נוצל לצרחות ומחאה מצד הקהל. בהחלט הרגשתי את השנאה שלהם, אבל שמרתי על איפוק ולא הגבתי. מעבר לזה, הייתה לנו אבטחה של השב"כ ואסור היה לצאת ולהסתובב בחוץ מעבר לקרבות בתחרות".

'שמע ישראל' עד הבית

ירין שריקי, 22, מתגורר בצפון העיר. מגיל 16 הוא מתאמן תחת אמיר בוארון במועדון MMA ישראל בנתניה. הרזומה המרשים שלו כולל חמש זכיות באליפות ישראל ושלוש פעמים באליפות אירופה, זאת לצד הגראנד סלאם הנוכחי ומדליות בתחרויות סבב. כמו כן, הוא נמנה עם סגל נבחרת ישראל בג'ו ג'יטסו - אמנות לחימה יפנית עתיקה בה עשו שימוש הסמוראים.

משמעות המילים ג'ו ג'יטסו היא 'מיומנויות רכות', והטכניקות של אומנות זו נועדו לשימוש במצב בו המתרגל נלחם ביריב חמוש ומשוריין, בעוד הוא עצמו אינו חמוש או חמוש באופן קל, ולכן נועדה לשימוש כמוצא אחרון במצב בו הלוחם פורק מנשקו. טכניקת הג'ו ג'יטסו מהווה חלק נכבד מהבסיס של אומנויות לחימה נוספות, ביניהן קרב מגע, MMA וג'ו ג'יטסו ברזילאי.

לצד הלוחמה, מכשיר שריקי את דור העתיד כמאמן ולאחרונה פתח מכון ג'ו ג'יטסו בבת ים בשם UFC GIM. מתאמנים תחתיו למעלה מ-100 תלמידים, חלקם כבר נוטלים חלק באליפויות ישראל ובגביע העולם. "המטרה שלי היא להכשיר את דור העתיד, להוות עבורם מודל לחיקוי ולדחוף אותם איתי לתחרויות בתקווה שיגיעו כמה שיותר גבוה", הוא מתגאה. בעוד שבועיים ימריא לאליפות אירופה בגרמניה ובהמשך פניו למשחקי העולם שייערכו בשנה הבאה, כשחלומו הגדול הוא לזכות בתואר הנחשק – 'אלוף העולם'.

יש לך עדיין זיכרונות קשים ממסיבת הנובה?

"ברור. היינו שם עשרה חברים וכשהתחיל הבלגן התפצלנו. אתה רואה זוועות, שומע צעקות ולא יודע מה הולך בחוץ ומי נגד מי. ברחתי לקיבוץ צאלים, חיכיתי שם עד הלילה ובשלב מסוים אמרו לי שאני צריך להישאר לישון שם. לא הסכמתי וברחתי הביתה לנתניה עם הרכב. כל הדרך אמרתי 'שמע ישראל' עד שהגעתי הביתה בשלום. זה קשוח מאוד, התמודדתי עם זה ימים ולילות ואיבדתי חברים טובים".

מה סימלה עבורך הקדשת המדליה לחברך הקרוב, יוחאי בן זכריה ז"ל?

"יוחאי הוא החבר הכי טוב שלי וגדלנו יחד מגיל אפס. תמיד אמרתי לו שאקח אותו איתי לטייל בעולם, ולצערי זה כבר לא יקרה. המדליה הזו היא ההנצחה שלו וזה נתן לי כוח. פתאום רציתי לנצח בשבילו ולא רק בשבילי. אני אוהב אותו, מתגעגע אליו מאוד ובטוח שהוא גאה בי מלמעלה".

לסיום, מה המשמעות של זכייה במדליית זהב ונגינת ההמנון הלאומי בפריז בתקופה קשה כזו?

"המשמעות היא להראות לכולם שעם ישראל חי וזה ערך עליון מבחינתי. היה לי חשוב להראות בתחרות את הכוח של העם היהודי, ושלמרות כל מה שקרה, אנחנו עם גדול וחזק שלא נשבר. בסוף כל מי שמעודד אנטישמיות, שמע את 'התקווה' ואכל את הלב. אני גאה מאוד שניצחתי שם".