התהום בין הטוטו לליגה: פתיחת העונה המאכזבת של מכבי נתניה מכבי נתניה | צילום: ברני ארדוב

הפתיחה החזקה בגביע הטוטו פתחה לאוהדים את התיאבון, אבל למאני טיים של הליגה מכבי נתניה פשוט לא הופיעה וסופרת ארבעה הפסדים בחמשת המחזורים הראשונים. מה הוביל לקריסה חרף הרכש המרשים, האם זעזוע בעמדת המאמן על הפרק ואיך יוצאים מהברוך דווקא מול האלופה? 

לא מעט סיבות היו למכבי נתניה להאמין שהיא תהיה פקטור משמעותי בעונה הנוכחית. הסגל עבר ריענון משמעותי, המאמן מרקו בלבול זכה לשבחים עוד בשלהי העונה שעברה כשהיה במרחק נגיעה מהעפלה לגמר הגביע, וגם בגביע הטוטו הדברים נראו מצוין עם שערים למכביר – 13 בשלב הבתים פלוס העפלה לחצי הגמר והדחה דרמטית מול מכבי חיפה והאקס דיא סבע.

אלא שאז הגיע המאני טיים והכל התהפך. זה התחיל עם הפסד מפתיע 4:3 לבני ריינה, כשנתניה מתבזה בכל הנוגע למשחק ההגנה והמשיך עם הפסדים צפויים יחסית ומתקבלים על הדעת למכבי חיפה ובית"ר ירושלים. משם המשיכה נתניה לניצחון בכורה על העולה החדשה, עירוני קריית שמונה, ששחרר לא מעט אוויר, אבל הבלון התפוצץ מחדש עם הפסד נוסף משער מרגיז לבני סכנין.

לאחר חמישה מחזורים מדורגת נתניה במקום ה-12 בטבלה עם 3 נקודות בלבד מתוך 15 אפשריות, כשרק הפרש שערים מפריד בינה לקו האדום. פלא שהקהל החם בצהוב מתחיל לאבד סבלנות? אם לא די בכך, ביום ראשון ממתין לקבוצה משחק 'ביתי' מול האלופה מכבי תל אביב, כאשר נכון לעכשיו ועל פי הנחיות פיקוד העורף, צפוי להיערך ללא קהל ויגרום למועדון לאובדן הכנסה משמעותי.

חדשות ספורט - התהום בין הטוטו לליגה: פתיחת העונה המאכזבת של מכבי נתניה

חנן ליבוביץ 

"העונה התחילה עם הרבה אופטימיות מגביע הטוטו, אבל כבר במחזור הראשון מול ריינה הכל התפוצץ לנתניה בפרצוף והקבוצה נכנסה לסחרור", אומר הפרשן חנן לייבוביץ'. "אמנם חלק מהזרים היו פצועים במחזורים הראשונים, אבל זה לא מצדיק התרסקות כזו. למרות הניצחון מול קריית שמונה, גם במשחק האחרון מול סכנין הקהל נשמע ונראה מיואש. לא רוצה להגיד 'הרימו ידיים', אבל האוהדים מתוסכלים מאוד מהמצב של הקבוצה".

"אני כבר עייף מהקבוצה הזו, אבל זה לא משהו חדש. כל שנה אותו דבר, כמה אפשר לרמות את עצמך?", תוהה האוהד הוותיק אלי בנישתי. "בגדול, נפלנו עם הזרים וכל מי שהגיע חוץ מפיקו (פרדי ורגס שכיכב אשתקד בבני ריינה) אלה שחקנים ברמה נמוכה מאוד שלא תורמים דבר. בנוסף, אין שחקני 6 ו-8, כך שהקבוצה נחלשה מהעונה שעברה. אם בהגנה יש את קלר, ג'אבר, שדה וניקיטה סטויאנוב שעלה מהנוער, נתניה נחלשה בצורה קיצונית. קבוצה בונים קודם כל מהגנה, וכשאין הגנה טובה אתה סופג בכל משחק ונאלץ לרדוף אחרי היריבות שלך. עם זאת, תמיד אנחנו מקווים לטוב".

כישלון מערכתי

בשנים האחרונות ביצעה נתניה לא מעט זעזועים בעמדת המאמן, כשבני לם, רן קוזו'ך ודן רומן עלו על הקרסולה הצהובה וסיימו את תפקידם לפני המועד המקורי. האם זהו גם גורלו הקרב ובא של בלבול? הבעלים אייל סגל נראה כבוי לחלוטין ביציע במשחק ההפסד לסכנין ואם לשפוט על פי העונות הקודמות, גם הסבלנות שלו מתחילה להיגמר.

"לפי הפרמטרים של השנים האחרונות אני לא רואה את מרקו ממשיך, אלא אם יהיה שינוי דרמטי והקבוצה תחבר 3-4 ניצחונות ברציפות", אומר ליבוביץ'. "בסיר הלבה שהמערכת נמצאת בו יהיה קשה לו להישאר. יש לו את הבעיות שלו, כמו קצת אפתיות והוא שינה יותר מדי הרכבים במחזורים האחרונים. כאלה שלא שיחקו בגביע הטוטו פתאום עלו בליגה. הוא גם משדר שהוא מאוכזב מבלם הרכש וזה מוסיף ללחץ. שוב, לאור מה שקרה בשנים האחרונות, קשה לי לראות אותו מצליח להוציא את העגלה מהבוץ".

"כל עוד סגל במועדון הוא מחויב לתת מעצמו את המקסימום כדי שהמועדון יצליח, ובסך הכל הוא העמיד תקציב מכובד מאוד של למעלה מ-30 מיליון שקלים", אומר בנישתי. "עם זאת, בתקציב כזה להביא זרים כאלה ולהיראות ככה בפתיחת העונה, זה מראה שאין מה לעשות – כל המערכת נכשלה".

ומאיפה בכל זאת שואבים אופטימיות בהמשך? בטח לא מהמשחק האחרון. "עצוב להגיד, אבל במשחק האחרון הקבוצה הייתה נראית 'מתה'. שחקנים בלי חשק, לא נלחמים. כל מה שהוא מנסה לעשות, שום דבר לא עוזר. זה לא נראה טוב וכמובן גורר לחץ מהקהל ומהתקשורת", אומר ליבוביץ'. "יש גם לחץ מלמעלה והכל מחלחל לחדר ההלבשה. זה מצב לא בריא ולדעתי 3-4 המחזורים הקרובים יהיו קריטיים, ואני לא אתפלא אם יהיו שינויים דרמטיים עוד לפני".

ואי אפשר בלי להתייחס למצב הביטחוני, כשהמשכה הסדיר של ליגת העל בכלל, וקיומו של המחזור הקרוב בפרט, על רקע שיגורי הטילים של חיזבאללה לכל רחבי הארץ, נמצאים בסכנה. "בוא נגיד שכרגע הפסקה של הליגה רק תועיל לנתניה, כי זה לא שהקבוצה במומנטום או משהו כזה", מסכם ליבוביץ'. "אולי לשחק בלי קהל יכול לעזור לה יותר בסיטואציה מסוימת, אבל אין ספק שהמשחקים הקרובים יכריעו את עתיד המאמן. אסור לשכוח שזו קבוצה שסומנה בתחילת העונה להגיע מינימום לפלייאוף עליון, וכמו שזה נראה עכשיו זה פלייאוף תחתון עם דאגה ממאבקי תחתית".