פרסומת היכל התרבות
שבע החלל הבינלאומי בפלנתניה "אין סיכוי שהיינו נותנים לקורונה לעצור את שבוע החלל" שבע החלל הבינלאומי בפלנתניה

סגר שלישי? הפלנתניה – מרכז המדע והחלל המרשים בעיר, עובד במלוא המרץ ובסוף החודש יארח את שבוע החלל הישראלי באירוע אינטראקטיבי מיוחד, שיכלול שיחה עם אסטרונאוט ושלל פעילויות נלוות. הכל כמובן מקוון ובהתאם להנחיות. המנהלת שלי גרינברג "המתכונת אמנם השתנתה, אבל הרבה יותר אנשים מרחבי הארץ ייחשפו לפלנתניה. אנחנו ממשיכים להנגיש את החלל לכלל הקהלים ולא מורידים את הרגל מהגז" 

שבע החלל הבינלאומי בפלנתניה

הסגר השלישי אמנם בעיצומו וסיומו לא נראה באופק, אבל במרכז המדע והחלל – הפלנתניה – ממשיכים לעבוד במלוא המרץ לקראת אירוע השיא שייערך בסוף החודש: אירוח שבוע החלל הישראלי. זו הפעם השלישית שהמרכז נבחר לארח את האירוע, שייערך בין ה-24 ל-29 בינואר, לצד לוקיישנים מרשימים דוגמת מוזיאון ירושלים והמדעטק בחיפה.

האירוע המרכזי בפלנתניה ייערך ביום שני, ה-25 בחודש, בשעה 17:00 בערב - משדר אינטראקטיבי רחב היקף, בהנחיית פליטי הריאליטי ואושיות הרשת טום באום ולירון רביבו, יחד עם אחד המדריכים של המרכז, ניצן מורן. המשדר, ישודר באתר מיוחד ויועבר ישירות בפייסבוק העירוני, בפייסבוק של הפלנתניה ואף באתר סוכנות החלל הישראלית, יכלול חידונים, פעילויות ומגוון הפתעות בשידור חי. בסיום המשדר יתארח אסטרונאוט שיענה על שאלות. הפעילות מיועדת לגילאי 7-14, אך מטבע הדברים יזכה לחשיפה גדולה בהרבה באמצעות ההורים שיתחברו אליו יחד עם ילדיהם. חברת ההפקה היא של סוכנות החלל הישראלית, לה שיתוף פעולה הדוק עם הפלנתניה.

מלבד האירוע המרכזי, יתקיימו במשך כל שבוע החלל פעילויות מקוונות בשעות הבוקר ל-50 כתות מרחבי הארץ, שילמדו על גלגולו של לוויין והחלל בכלל. יש לציין שעל הגדרת "שבוע החלל הישראלי" הוחלט בעקבות התרסקות המעבורת קולומביה, בה נספה טייס החלל הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל.

אירועים בנתניה והסביבה - "אין סיכוי שהיינו נותנים לקורונה לעצור את שבוע החלל"

שבע החלל הבינלאומי בפלנתניה

"הקורונה הביאה אותנו להתמודד עם אתגרים חדשים ומעניינים יותר. היו ישיבות זום והשתלמויות למדריכים מהבית, אבל למרות הקושי אנחנו מוכנים ויהיה אירוע מדהים", אומרת מנהלת הפלנתניה, שלי הרפז גרינברג. "אין סיכוי שהיינו נותנים לקורונה לעצור את שבוע החלל הישראלי. המתכונת אמנם השתנתה, אבל היא תאפשר להרבה יותר אנשים מרחבי הארץ לצפות במשדר ולהיחשף לאירוע ולפלנתניה בכלל. לא רק מנתניה, אלא מכל הארץ, וכל זה בכלל בלי לצאת מהבית. כולם מוזמנים וההנאה מובטחת".

אירועים בנתניה והסביבה - "אין סיכוי שהיינו נותנים לקורונה לעצור את שבוע החלל"

שבע החלל הבינלאומי בפלנתניה

המהות של המרכז ללימודי מדע, חלל ותרבות יפן היא להנגיש את התכנים הייחודיים של הפלנתניה לקהל הרחב ולאפשר לכל אדם, בכל גיל, להכיר וללמוד באופן חוויתי את היקום כמופלא ומסקרן, ובנוסף להבין את הרלוונטיות של המדע לחייו ברמה האישית, החברתית והתרבותית. בחשיבותו ראתה גם ראש העיר אשר איפשרה המשך פעילותו גם בתקופה מורכבת זו. הרפז גרינברג אמנם נכנסה לתפקיד ללא רקע באסטרונומיה, אבל אי אפשר לפספס בנימת הקול עד כמה היא מחוברת למקום ואוהבת את מה שהיא עושה. אגב, כחלק מאהבתה לחלל היא משמשת כמובילת אזור מרכז של קהילת "הוריזון" – קהילת מחנכי החלל של סוכנות החלל באמצעות קרן רמון. במסגרת זו מסייעים המורים חובבי החלל לכל מי שפונה בתקופה מאתגרת זו, לבנות פעילות מותאמת שכבה או כיתה בבית הספר.

החיבור החזק לעשייה הוא גם הסיבה שהסגרים, שכפו את סגירת מבנה הפלנתניה עצמו והובילו לבנייתן של מערך הפעילויות המקוונות, הקשו עליה, אבל לא אחת כשלי תאמר נואש. "אנחנו עובדים לסירוגין במהלך הסגרים, אבל המטרה המרכזית הייתה ונשארה – להנגיש את החלל לקהל רב ככל הניתן, (אם-למחוק) בהדרכות מקוונות או הרצאות. נכון שהמבנה סגור ואנחנו מנצלים את הזמן לטיפול ואחזקה, אבל לרגע לא מורידים את הרגל מהגז", היא מדגישה. "העברנו ועדין מעבירים שיעורים מרמה של יסודי ועד חטיבה ותיכון, כולל עבודות חקר שנעשו באופן מקוון בפעילות בזום. בקיץ הצלחנו גם לפתוח קצת ולהעביר פעילויות לקבוצות תוך שמירה על הנחיות התו הסגול ומשרד הבריאות. בנוסף, נערכו במקום השתלמויות, כנסים והדרכות והשכרנו את המקום לכל מיני גופים – בעיקר חינוכיים, כמו מורים ואנשי מינהל החינוך מכל הארץ".

באשר לתכניות העתידיות, מספרת הרפז גרינברג על פעילות שתיבנה עבור ילדי הגנים בעקבות בקשת ועד ההורים העירוני, ובנוסף מתגאה בקשר האמיץ עם סוכנות החלל, כאשר במסגרת זו נבחרה הפלנתניה לראשונה למקום בו ישודר האירוע של תבל – לוויינים ישראלים שיוצרו על ידי תלמידים במסגרת פרויקט משותף של סוכנות החלל ומשרד המדע. שיגור הלוויין האמיתי בארה"ב נדחה, אבל היא מאמינה שבקרוב ייבחר תאריך חלופי. בנוסף, בעזרת הצוות שלה היא שוקדת כעת על יצירת "קיטים" – ערכות פעילות להשלמת החוויה המקוונת, שתאפשר לתלמידים לבצע משימות מוחשיות מעבר לחשיפה בזום. "הדברים האלה מעצימים מאוד את הפלנתניה ומעמידים אותה כמרכז מדע וחלל משמעותי", היא מסכמת בגאווה. "למרות הקושי והמורכבות, אנחנו עומדים באתגרים שניצבים לפנינו, מסתכלים קדימה וממציאים את עצמנו בכל פעם מחדש. עם זאת, אנחנו מייחלים לרגע שישחררו את הסגרים ונוכל לפתוח את המרכז לקהל הרחב. אני רוצה להאמין שזה יקרה בקרוב".