פרסומת היכל התרבות
צילום: רן אליהו  ארועי הכתר - מחווה למלך מרוקו צילום: רן אליהו 

היכל התרבות העירוני אירח את אחד הארועים הססגוניים והאותנטיים ביותר שנראו בנתניה. לרגל הכתרתו לפני 22 שנה של מלך מרוקו, מוחמד השישי. שגריר מרוקו בישראל לראש העיר "מרים היקרה, זה לא חלום, זו המציאות"

צילום: רן אליהו 

היכל התרבות העירוני ארח ביום ראשון השבוע את אחד הארועים הססגוניים והאותנטיים ביותר שנראו בנתניה: אירועי הכתר שהתקיימו בשלושה מוקדים בארץ, לרגל הכתרתו לפני 22 שנה של מלך מרוקו, מוחמד השישי.
שגרירים ובהם שגריר מרוקו בישראל, מר עַבְּד אֶל רַחִים-בַּיוד וצוותו, מנכ"לית האגודה לעידוד תיירות, סגני ראש העיר, חברי מועצה, בכירי העירייה וקהל רב יוצא מרוקו, שניכר עליו שהיה גאה במיוחד – הגיעו לחלוק כבוד למלך שאמר לצורר הנאצי שאין יהודים במרוקו, כולם מרוקאים.
דומה שעל רקע זה, הגעגוע למרוקו שהעניקה רווחה ונתנה חסות ליהודים, פעפע בקרב עולי מרוקו והקשר בין ישראל למרוקו, מעולם לא פסק.
כיום, עם כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו ולאור הצהרתם של ראש העיר, מרים פיירברג-איכר וראש הקהילה היהודית במרקש, ג'קי קדוש שהם יכוננו ברית ערים תאומות ראשונה בארץ, בין נתניה למרקש – הקשר הזה יילך ויתהדק.
את דבריה בארוע, פתחה ראש העיר, מרים פיירברג-איכר במילות ברכה, בשפה הערבית, למלך ולעם במרוקו "אני מקווה כי נוכל להעביר מכאן את מלוא ההוקרה והכבוד ולהעביר את שמחת הערב מהיכל התרבות בנתניה ועד חצרות המלך.
בשם כולנו נברך, על פי ההלכה היהודית, את הוד מעלת המלך מוחמד השישי בברכת "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שנתן מכבודו לבשר ודם".

אירועים בנתניה והסביבה - ארועי הכתר - מחווה למלך מרוקו

צילום: רן אליהו 

בהמשך התייחסה פיירברג ל"סיבות הטובות" בגינן הוחלט לחגוג עם העם המרוקאי ועם תושבי העיר נתניה ובהן, יחסי הידידות ששררו מאז ומתמיד בין ישראל למרוקו אשר הפכו ליחסים רשמיים בין שתי המדינה ולראיה - שגריר מרוקו בישראל מר עבד אֶל רחים - בַּיוד שהגיע לארוע , פתיחת קו הטיסה הישיר מישראל למרוקו ונחיתת מטוס אל-על במרקש וכמובן – חגיגות הכתר. "נאחל למלך חיים ארוכים, בריאות וכל אשר יעשה יצליח.
מלך מרוקו הנערץ והאהוב, כמו אביו המלך חסן ה-2 וכמו סבו המלך מוחמד ה-5 הינם שושלת של מלכים הנוהגים כלפי היהודים בכבוד ובהערכה לאורך כל שנות מלכותם.
המלך מוחמד החמישי לא זכה מספיק לכבוד הראוי לו ואנו החלטנו להנציח אותו בנתניה כהוקרה ותודה על הצלת יהודים בשואה, כיאה לחסיד אומות עולם.
בנימה אישית, אני מבקשת לומר כי, לא נולדתי במרוקו אולם משחר נעוריי חשתי קירבה מיוחדת אל המוסיקה, המאכלים, השפה של מרוקו. לפני מספר שנים אף ביקרתי במרוקו והרגשתי שאני בבית.
ברבות הימים כשהוצג לי אילן היוחסין של משפחתי, הסתבר כי ענפיו מובילים את הדורות לאחור עד גירוש יהדות ספרד.
כמו באירועים אחרים בהיסטוריה היהודית שבהם נעקרו היהודים מביתם, גם בגירוש ספרד לא הייתה התלהבות בקרב אומות העולם לקלוט את הפליטים היהודים.
יוצא מן הכלל היה מלך מרוקו של אותה תקופה אשר פתח את שערי ארצו בפני היהודים לאחר גירוש ספרד.
המלך חסן ה-2, אביו של המלך מוחמד השישי, אמר באחד מנאומיו:
"כל שנה ביום הולדתו של משה רבנו אני חושב על כל היהודים המרוקאים הפזורים בכל העולם ומתפלל שיהיה להם טוב. אני מבקש מאלוקים שהיהודים יחזרו לטייל במרוקו ויבקרו בבתי העלמין היהודיים בהם טמונים אבותיהם".
רבים מתושבי נתניה, דור ראשון, שני ושלישי, ממלאים את בקשתו זו של המלך חסן ה-2 ומטיילים במרוקו הארץ היפה ומסבירת הפנים ואנו בנתניה כבר ממתינים לקבל באהבה את התיירים ממרוקו ומבטיחים כי לא יתאכזבו. "
שגריר מרוקו בישראל, בירך אף הוא את הקהל ואת העם בישראל במילים חמות והדגיש כי מרוקו תמיד שמרה על המסורת היהודית, שכן היהדות היא חלק ממרוקו וכל סממני התרבות שלה, לרבות האוכל והמוסיקה, הם נחלת היהודים.
בהמשך הרחיב על הקשרים שבין ראש העיר, מרים פיירברג-איכר לבינו וציין כי כשהגיע לארץ כשגריר במהלך חודש פברואר השנה, ראש העיר הראשונה שפגש הייתה ראש העיר נתניה. "מרים היקרה, זה לא חלום, זו המציאות." סיכם.
ג'קי קדוש, הודה לראש העיר וכאמור הכריז כי נתניה תהיה העיר הראשונה בארץ שתכונן ברית ערים תאומות עם מרוקו וזכה למחיאות כפיים סוערות.
בערב הופיעה התזמורת האנדלוסית של אשדוד, הפייטן בנג'מין בוזגלו, הדיווה ריימונד אביקסיס שהלהיבה בשירתה הפולקלוריסטית ופרחי ירושלים.