פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
 בין קונצרט לתזמורת ייצוגית: הכירו את בתי הספר המנגנים בנתניה בתי הספר המנגנים בנתניה

חלוקה לקבוצות נגינה בגילאים הצעירים; התאמה בין הילד לכלי בו ינגן; תזמורות כיתתיות; הופעות, ההגשה לבגרות מורחבת בשירה ונגינה ונציגות עירונית מאסיבית בתזמורת צה"ל. התרומה העצומה של בתי הספר המנגנים בנתניה ניכרת בכל היבט מוסיקלי בעיר ומנהל הקונסרבטוריון העירוני נתניה, אורי רייסנר, מבהיר: "החשיבות של הפרויקט הזה היא קריטית לחיי המוסיקה בעיר" 

עבור כל מי שאינו מתמצא ולא מגיע מעולמות המוסיקה, מומלץ בחום לתפוס שיחה צפופה עם אורי רייסנר, על מנת להבין את היקף הפעילות העצום והעשייה המוסיקלית הענפה בעיר נתניה. התשוקה והלהט בטון הדיבור, לצד הראייה המקצועית הרחבה של מנהל הקונסרבטוריון העירוני, ומי שניהל שנים ארוכות את הפרויקט המבורך של בתי הספר המנגנים, לא משאירה מקום לספק.

חשוב לעשות תחילה סדר, אם תרצו קיצור תולדות הפרויקט או פירוט שרשרת המזון: תוכנית בתי הספר המנגנים קיימת בארץ למעלה מ-40 שנה, ובנתניה החלה את דרכה בשנת 2003. הרעיון מאחורי בית ספר מנגן הוא לאפשר לכל ילד וילדה - בלי קשר לרקע משפחתי או מצב סוציו-אקונומי, להתנסות ואף להצליח בנגינה בכלים תזמורתיים – כלי נשיפה, כלי הקשה וכלי קשת - הכלים שמרכיבים תזמורת.

כמה מילים על פרקטיקה: כלי הקשת דוגמת כינור, ויולה וצ'לו נלמדים בכיתה ב', ואילו כלי הנשיפה כמו חצוצרה, קרן יער וחליל, וכלי הקשה כמו תוף בס ומשולש נלמדים בכיתה ד'. הלמידה נעשית בקבוצות קטנות של בין 3-5 תלמידים, כאשר במסגרת מערכת השעות, מגיע למוסד החינוכי צוות של חמישה מורים מהקונסרבטוריון ומחלק את הכיתה ל-5 קבוצות לפי כלים.

מוזיקה והופעות - בין קונצרט לתזמורת ייצוגית: הכירו את בתי הספר המנגנים בנתניה

צילום: שלמה אבני

בתחילת השנה מציגים לילדים את הכלים וכן נעשה תהליך של בדיקה והתאמה, המשלבים בין רצון הילד להתאמה שלו לכלי. חודש לתוך שנת הלימודים, מזמינים את ההורים לשכור את כלי הנגינה הביתה כדי לאפשר לילד לתרגל ולהתאמן, ובאזור חנוכה מתחילים להרכיב תזמורות כיתתיות, להן יש כוח עצום ברמה החינוכית. חלק מהשיעורים מתקיימים עם המורה לנגינה וחלק בפורום תזמורתי בשילוב הכלים.

חשוב לציין כי בנתניה לוקחים כעת חלק בפרויקט לא פחות משישה בתי ספר – רועי קליין, נעמי שמר, אורגד ותחכימוני בכלי נשיפה, וכן חיים חפר וקרליבך בכלי קשת. מדובר על כ-450 תלמידים מנגנים בנתניה, כאשר בשנים עברו הכמות הייתה אף גדולה יותר.

כוחה של נגינה

אורי רייסנר הוא כאמור מנהל הקונסרבטוריון העירוני ומנצח התזמורת הייצוגית של העיר נתניה. מורה לקרן יער ומנצח תזמורות נשיפה במקצועו, כאשר את דרכו בקונסרבטוריון החל כבר בשנת 2001. ברוב התקופה הזו הוא ניצח על התזמורות הצעירות וניהל את בתי הספר המנגנים בנתניה, כאשר בחמש השנים האחרונות הוא מנהל הקונסרבטוריון, כאשר לצדו צוות מורים נרחב של 40 במספר, לצד צוות מנהלה ורכזי מחלקות ותחומים.

"בניגוד להרבה תוכניות וחוגים בבתי הספר, המסתיימים בסוף השנה, בית ספר מנגן שואף ומסתכל קדימה", הוא פותח בתורה המוסיקלית המרתקת בראיון ל'נתניה נט'. "ילדים שמסיימים שנה בבית ספר מנגן ורוצים להמשיך, נרשמים לקונסרבטוריון ומצטרפים לפעילות העירונית. התלמידים זוכים לשיעור פרטני שבועי וכן שיעור קבוצתי של תורת המוסיקה, מתווים וקצב ועד פיתוח שמיעה מוסיקלית. מעבר לזה הם מתחילים בתזמורת הצעירה, ובהמשך מתקדמים לעתודה ולתזמורת הייצוגית".

מוזיקה והופעות - בין קונצרט לתזמורת ייצוגית: הכירו את בתי הספר המנגנים בנתניה

אורי רייסנר | צילום: שלמה אבני

עוד הוסיף כי "חשוב לי להדגיש שאין סלקציה של תלמידים ובשנה הראשונה העשייה היא רוחבית, כולם מנגנים ואנחנו בכלל לא מתעסקים במצוינות. בנוסף, יש מפעל מלגות יפה לשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות, אנחנו מסייעים לכל מי שצריך ואין דבר כזה שילד לא ינגן בגלל עניין כספי".

אם למישהו עוד היה ספק, מבהיר רייסנר כי "פרויקט בית ספר מנגן פרויקט מתחיל ביסודי, אבל מביט קדימה ברמה של גופים ייצוגיים לצד בחינות הבגרות. הקונסרבטוריון הוא הגוף המורשה היחיד בעיר שיכול להגיש תלמידים לבגרות רסיטל בשירה ובנגינה ברמה של 5 יחידות לימוד בכל הכלים. כמעט כל החברים בתזמורת הייצוגית של נתניה החלו את דרכם בבתי ספר מנגנים וזו החשיבות הגדולה של הפרויקט הזה".

היכן מופיעה התזמורת הייצוגית?

"התזמורת הייצוגית מופיעה מדי שנה בעדלאידע ובטקסים עירוניים דוגמת יום העצמאות, בקונצרטים ובכנסים מטעם משרד החינוך. בנוסף, ישנן הופעות למען הקהילה, בין השאר בדיור מוגן. מעבר לכך, ישנם בדרך כלל שני קונצרטים גדולים בשנה – חורף וסיום, לצד קונצרטים של תזמורות צעירות יותר. הכל תולדה של בית ספר מנגן. החשיבות של הפרויקט הזה היא קריטית לחיי המוסיקה בעיר ולמעשה אם אין בית ספר מנגן אין תזמורת בעיר, חד משמעית. הקונסרבטוריון הוא מוסד שתפקידו לטפח את חיי המוסיקה בעיר. זו המטרה שלנו ובשביל זה אנחנו פה".

כאן המקום לציין שביום שישי ה-7 ביוני בשעה 10:00 בבוקר, יתקיים קונצרט הסיום של ארבע תזמורות נשיפה בבית הספר נעמי שמר – סדר גודל של כ-350 תלמידים מנגנים.

הקשר הבלתי אמצעי שנוצר באמצעות המוסיקה, גורם לכך שאורי שומר כבר שנים ארוכות על קשרים טובים עם הנגנים והוריהם. את חלקם הוא מלווה למעלה מעשור, כולל כמה מחבורה נתנייתית מכובדת מאוד שמככבת שנה אחר שנה בתזמורת צה"ל. לראייה, רק לאחרונה התקבלו חמישה תלמידי י"ב לתזמורת צה"ל לשנה הבאה. באופן לא מפתיע, על קיר משרדו תלויות התמונות של כל מחזורי הבוגרים של הקונסרבטוריון לאורך השנים.

"יש הרבה מאוד תגובות טובות, ההורים שומרים איתי על קשר הרבה אחרי שהילדים בגרו, ורבים מהם מספרים שהקונסרבטוריון היה עבורם בית חינוכי ממעלה ראשונה במשך הרבה מאוד שנים", הוא מסכם בגאווה. "הרבה תלמידים בשנות הנעורים שלהם הגיעו לכאן לפחות 3-4 פעמים בשבוע, כאשר החיים החברתיים השתלבו עם החיים המוסיקליים. זה ממש לא מפתיע אותי, כי גם אני הייתי כזה".

מהן השאיפות העתידיות שלך בתחום?

"השאיפה שלי היא להגדיל ולהרחיב את בתי הספר המנגנים, כיוון שאני יודע בוודאות שכל בית ספר שנוסף לתוכנית, פירושו עוד המון ילדים וילדות מנגנים. נגינה היא פתח להמון דברים טובים בחיים, מצמיחה ומשמעת עצמית ועד פיתוח יכולות מוטוריות, מנטליות וחברתיות. בסופו של דבר אנחנו רוצים לתת להרבה יותר ילדים וילדות את ההזדמנות לנגן, וככל שנגדל כולנו נרוויח - גם הילדים, גם הקונסרבטוריון וגם העיר".