פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
הרטום – האיש מאחורי הסדרה "פירוש קאסוטו" סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב הרטום הרטום – האיש מאחורי הסדרה "פירוש קאסוטו"

הרב אליה שמואל הרטום זכה ששמו יונצח בשכונת קרית השרון, על ידי רחוב ארוך ומכובד. הרחוב חוצה את הקריה ממערב למזרח וחובק בתוכו שתי אוכלוסיות, חילונית בחלק המערבי ודתית בחלקה המזרחי. הסממן היחיד, המגדיר את שני האזורים ברחוב, הם השלטים המגבילים את הנוסעים בשבת, בכניסה לרחוב הדתי. כמה מתאים רחוב זה לאדם שטען שיש חובה לגשר בין דתיים לחילוניים לטובת העם. אז מי היה הרטום?

הרטום – האיש מאחורי הסדרה "פירוש קאסוטו"

הרב אליה שמואל הרטום נולד בטורינו שבאיטליה ב-1887 ונפטר בעת ביקורו ברומא ב-1965 בהיותו בן 77. הוא נקבר בהר הזיתים בירושלים בגוש הקרוי "קדושים". הוא נישא ליעל, אחותו של החוקר משה דוד קאסוטו ונולדו להם חמישה ילדים. עוד לפני עלייתו הרשמית לארץ, בספטמבר 1939 (יום פתיחת מלחמה העולם השניה), וגם אחרי כן, הוא נע בין איטליה לישראל, לימד בשני המקומות, חקר וכתב ספרים.

פועלו

את התואר הרבני השיג הרטום במכללה הרבנית האיטלקית של פירנצה ושימש כרב בקהילות באיטליה ובמושבותיה, בפירנצה ובטריפולי שבלוב. הוא ניהל את בית המדרש לרבנים ברומא והיה מורה בבתי ספר תיכוניים באיטליה ובארץ ישראל. 
כדודו קאסוטו, עסק הרטום בחקר המקרא, תרגם תרגום חדש של הספרים החיצוניים ופירש אותם. על כך צויין לשבח על ידי שופטי פרס טשרנחובסקי בתשכ"ו. הוא כתב את סדרת הפירושים לתנ"ך המכונה "פירוש קאסוטו" וספרו "חיי ישראל החדשים" יצא לאור אחרי מותו על ידי בנו מנחם. בספר הוא טוען שאין קיום לעם ישראל ולמדינת ישראל ללא התורה, לא רק זו של שלחן ערוך, אלא תורה שמתפתחת בכל דור בהתאם לצרכיו ולנסיבות חייו. הוא טען, שאם הנהגת התורה תהיה לפי האמור בספר אפשר יהיה לגשר בין דתיים לבין בלתי דתיים לטובת העם כולו. 

הטרגדיות בחייו

משפחתו של הרטום עברה טרגדיות רבות. לו ולזוגתו יעל נולדו חמישה ילדים וארבעה נפטרו בצעירותם. בתו דבורה נפטרה בגיל שבע. בנו דוד נפטר בשנות העשרים לחייו ממחלה ממארת, זמן קצר לאחר שעלה ארצה. בנו מאיר, שניצל בדרך נס מהנאצים נפטר בארץ בשנות החמישים ממגיפת הפוליו. בנו ראובן השתתף במלחמת השחרור "במבצע נחשון" ונהרג בקרב על מוצא. היחיד מבניו שמת בשיבה טובה היה הרב מנחם עמנואל, שחי בארץ ומת בהיותו בן 76 שנים. בנו מנחם המשיך את דרכו: היה רב, מחנך, עורך ומתרגם. אף הוא נע בין איטליה לישראל, לימד עברית מודרנית וכיהן כרב ראשי של קהילת ונציה ואחרי כן של טורינו. נפטר בירושלים וקבור בהר הזיתים.

אני כתבתי את פירוש "קאסוטו"

כמעט כל ילד שגדל במערכת החינוך בישראל בשנות העשרים הופנה על ידי מוריו לספר הפירוש של "קאסוטו", רק שרבים מהמלמדים והלומדים לא ידעו, שמי שפירש את הספרים היה "אליה שמואל הרטום", גיסו של קאסוטו המפורסם. פירוש הרטום הינו פירוש מדעי עממי לתנ"ך ומבוסס על המסורת ועל פרשנות המקרא. בראשית שנות ה-50 הוסכם בין פרופ' קאסוטו וגיסו פרופ' הרטום לבין הוצאת 'יבנה' כי הם יכינו פירוש חדש לתנ"ך. פרופ' הרטום היה אמור לחבר את הפירוש ופרופ' קאסוטו לערוך אותו. קאסוטו הספיק לערוך ספר אחד בלבד, את ספר ישעיהו ואז נפטר. הוצאת 'יבנה' המשיכה להשתמש בשמו של קאסוטו והסיבה הייתה כמו תמיד כלכלית. משה דוד קאסוטו נחשב עד היום כאחד החוקרים המקובלים והחשובים של חקר התנ"ך. מתוך רצון למתג את הסידרה ומטעמים שיווקיים, הספרים הוצגו כ"פירוש שנעשה על פי שיטת קאסוטו". בין יורשי קאסוטו לבין הוצאת 'יבנה', היו מחלוקות שנדונו בבית המשפט.
על שמו של הרטום קיימים שני רחובות בלבד, האחד בנתניה והשני באיזור הר חוצבים בירושלים.

 

רחובות נוספים בנתניה

רחוב אהרון אהרונסון

רחוב דונה גרציה

רחוב נתן קומוי