פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
 הפעילויות הייחודיות של מוזיאון בית הבאר בחופש הגדול מוזיאון בית הבאר | צילום: צבי הנרי כהן

מוזיאון בית הבאר הוותיק בנתניה, מציע מגוון אירועים ססגוניים לכל המשפחה במהלך החופש הגדול, בכלל זה מופעים, סיורים וזיכרונות ילדות. מנהלת המוזיאון, תמי בן בסט: "אנחנו מעניקים לכולם רגעים מיוחדים של כיף ואושר. שרק נמשיך כך". כל הפרטים והמועדים בפנים

מי שמחפש פעילויות מעניינות במיוחד לקראת החופש הגדול, המותאמות לכל המשפחה, יוכל בקלות למצוא את מבוקשו במוזיאון בית הבאר הממוקם ברחוב סוקולוב 17 בנתניה. המוזיאון הוותיק קיים כבר 20 שנה ומשמש כמרכז חינוכי-תיירותי ואף היסטורי עבור רבים - ממערכת החינוך, עבור בקבוצות ומטיילים עצמאיים וכלה באירועים וטקסים שונים. כמו כן, במהלך השנה מתקיימות במוזיאון תכניות חינוכיות מגיל גן ועד חטיבה, כאשר כל שכבה נהנית מתכנית אחרת ונושא תואם גיל.

מדי ראשון במהלך חודש יולי תתקיים במוזיאון פעילות בוקר לכל המשפחה, שתתחיל בסיור מודרך במוזיאון, ולאחריה פעילות של משחקי ילדות המתאימים לכל גיל – מהאיקס עיגול המיתולוגי, דרך משחק זיכרון של חפצים מהעבר ועד משחק 'דאבל' ישראלי ייחודי בהוצאת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל – הזוכה להתלהבות רבה הן בקרב הילדים והן בקרב ההורים ומעלה באוב את הרצל ובן גוריון לצד טרקטורים, מגל ומכונות תפירה. יש לציין כי הפעילות הנה החל מהשעה 10:30 בבוקר ובעלות סמלית של 10 שקלים.

תערוכות ומוזאונים - הפעילויות הייחודיות של מוזיאון בית הבאר בחופש הגדול

מוזיאון בית הבאר | צילום: צבי הנרי כהן 

עוד ביולי, אחת לשבועיים בימי שני יתקיימו בחצר המוזיאון סדנאות של אדם ואדמה יוצרים מהטבע. במסגרת זו ייהנו המשתתפים מסדנה של ריחות ובשמים כולל הסברים מקיפים על הסגולות והאיכויות השונות, ויוכלו לצאת עם שלל מהודר בדמות שקיות ריח, שרשראות תבלינים ואפילו מנדלות מונבטות שניתן להשקותן בהמשך. הסדנאות יחלו בשעה 18:00 בערב.
בנוסף, במהלך יולי יתקיימו פעמיים בימי רביעי סיורים מודרכים במוזיאון לצד משחק חידות אינטראקטיביות-היסטוריות באמצעות טאבלטים לכל המשפחה. החל מהשעה 10:30 בבוקר.

בין פסנתר לאקורדיון

ומה באשר לחודש אוגוסט? גם כאן במוזיאון בית הבאר דאגו לשלל פעילויות שלא רואים כל יום. בימי שני ורביעי בחודש ייערכו באופן קבוע סיורים מודרכים ולאחריהם פעילות הקשורה למים – מבועות סבון ותחרויות מים דוגמת העברת דליים ממקום למקום (בכל זאת באר), ועד כביסה בגיגיות בטעם (ובעיקר בריח) של פעם. החל מהשעה 10:30 בבוקר ובעלות סמלית של 10 שקלים.
ב-10 לאוגוסט הכינו את עצמכם ל'מופאה' – שילוב חינני של מופע והרצאה בנושא מים בששון - הרצאה על משק המים בישראל מהקמת המדינה, אז היו חסרים מים, ועד היום כשישראל הנה מעצמת התפלה, והכל סביב הבאר כמובן. המופאה תהיה בשילוב של זמר ונגן עם מוסיקה אהובה בנושא מים כמובן, למקרה ותהיתם. החל מהשעה 20:30 בערב ובעלות של 30 שקלים.
ב-17 באוגוסט ייערך בחצר המוזיאון המופע 'ורד פיקר והפסנתר' - נגנית פסנתר שעושה מחווה לגיבורי הפסנתר שגדלה עליהם – מאלטון ג'ון ועד אריאל זילבר, שילוב מוסיקלי עברי-לועזי של מיטב הלהיטים המוכרים. החל מהשעה 20:30 בערב ובעלות של 45 שקלים.

ב-20 באוגוסט ניתן ליהנות מסיור עששיות ייחודי מטעם המוזיאון בנושא מעפילים וכוכבים, כולל טיול ליד חוף הים הצפוני ובמקצב חינני בהדרכת שבתאי פיקר והאקורדיון. החל מהשעה 19:30 בערב ובעלות סמלית של 15 שקלים. שלושה ימים לאחר מכן, ב-23 באוגוסט, יגיע למוזיאון מועדון ג'אז צפון – הרכב מוסיקלי הכולל חמישה נגנים וזמרת, המופיע במוזיאון כבר 7 שנים ועם הזמן רכש לא מעט מעריצים קבועים שלא מפספסים אף הופעה. החל מהשעה 20:30 בערב ובעלות של 50 שקלים כולל כיבוד קל.

עצי תפוז והצבא הבריטי

כאמור, מוזיאון בית הבאר קיים כבר 20 שנה ושייך ל'רגעים' – העמותה לחינוך בלתי פורמלי. למה רגעים? "כל מה שיש אצלנו הם רגעים של פנאי, ספורט, תרבות ופשוט כיף", מסבירה בחיוך תמי בן בסט, מנהלת המוזיאון ב-11 השנים האחרונות.
"המבנה הוא שריד חוות פרדס הגדוד שהתמחתה בגידול תפוזים והוקמה בשנת 1927 על ידי חמישה בחורים משוחררי הצבא הבריטי", צוללת בן בסט לנבכי ההיסטוריה. "כדי לגדל תפוזים הם היו חייבים מים ולכן נחפרה הבאר. חשוב להזכיר כי בשנה הזו לא היה שום יישוב יהודי מחדרה ועד הרצליה. הכל היה כמו מדבר, ופתאום משהוקמה החווה ועמה מקור מים, זה היה מאוד משמעותי".
על הפעילות הענפה במקום היא מוסיפה: "אני מאוד מאוד נהנית פה ויש לי המון מקום ליצירתיות. אני עושה את זה בכיף וכל פעם ממציאה משהו חדש, כמו חדר בריחה שבנינו עבור תלמידי חטיבות הביניים, שמקבלים פנקס אבוד שצריך למלא בעזרת פתרון חידות. מעבר לכך, אני נהנית מאוד מהאירועים בקיץ, הנערכים באווירה קסומה של ערבי תרבות ומוסיקה בחצר. זו בהחלט פנינה, כאשר בתוך כל הרעש של העיר נכנסים לפתע לגינה שקטה מוקפת עצי תפוז. זה ממש מסע בזמן לעולם אחר".

תערוכות ומוזאונים - הפעילויות הייחודיות של מוזיאון בית הבאר בחופש הגדול

מוזיאון בית הבאר | צילום: צבי הנרי כהן 

מה התכניות עבור מוזיאון בית הבאר בהמשך הדרך?
"אנחנו נערכים עכשיו לשנת הפעילות הבאה, עם קליטת תלמידים וקבוצות לקראת חידוש התערוכה, וממשיכים כל הזמן לגוון ולהתחדש. חשוב לזכור שהמוזיאון משמש כמקום קהילתי באמצע שכונת מגורים, ואנשים יכולים לצרוך תרבות קרוב לבית מבלי לנסוע ולהתעכב בחיפושים אחר חנייה. כפי שאמרתי, אנחנו מעניקים לכולם רגעים מיוחדים של כיף ואושר, ואני מקווה שרק נמשיך כך".