פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
 תערוכת "צבע אדום" נפתחה בנתניה תמונה: עיריית נתניה

מיצב אמנותי המתאר את תחושות אמני העיר בנתניה. העבודות שיימכרו בתערוכה יועברו כתרומה לעוטף עזה

התערוכה "צבע אדום" מסמלת את משמעות הצבע האדום באמצעות מיצב אמנותי ברוח התקופה.
עמותת היכל התרבות בנתניה יחד עם עמותת אמני נתניה הקימו מיצב אומנותי המתאר את תחושותיהן של אמני נתניה, בעקבות האסון שאירע באוקטובר 2023. המיצב הוקם ברחבת היכל התרבות ובאכסדרה.
מטרת התערוכה למכור עבודות, שכסף שיתקבל בתמורה יהווה תרומה, ויועבר לעוטף עזה. במיצב הוצגו כלניות מפרויקט ארצי " כלניות לפני הגשם", שאמניות נשים מנתניה לקחו בו חלק ועל הקירות יוצגו עבודות של חברי העמותה.

הרעיון מאחורי התערוכה הוא "צבע אדום" - לזעוק את זעקתנו, לבקש לעצור, לבקש לחזור, לדבר על החיים ועל המוות, על אסון על התקומה. הצבע האדום מסמל התראה ואזעקה, צבע אדום של דרום אדום, שהוא סמל הפריחה של דרום אדום. בכניסה לתערוכה יתפרש שטיח אדום כדי לקבל באהבה את החטופים.

"הצבע האדום הוא אחד הצבעים העזים והמשמעותיים ביותר בתרבות האנושית, והוא נושא עמו מגוון רחב של משמעויות ורמזים, המשתנים לעיתים קרובות בהתאם להקשר התרבותי וההיסטורי." מסבירה ד"ר נורית יעקבס-צדרבוים. "באמנות, הצבע האדום נמצא בשימוש נרחב מאד ומסמל בהדגשה רגשות עזים, דמויות או אלמנטים חשובים ביצירה כמו גם דינמיקה ותנועה בעבודה. בחרנו בצבע האדום על כל משמעויותיו הנגזרות ומצאנו אותו כחומר, סמל ומושג הראוי לבטא את רחשי ליבינו באשר לדרום, לעוטף עזה, לחטופים, ולמה שמתרחש בארצנו ובלבנו בימים טרופים אלה."
"האדום שמשמש המוטיב המרכזי והעיקרי במיצב הנוכחי אוחז בתוכו תכנים שונים דומים, סותרים ושייכים. הוא מזכיר את קריאת האזהרה 'צבע אדום' מפני שיגור טילים, והפך להיות חלק מהמודעות הביטחונית והחברתית בישראל. הוא מתכתב עם הדם הרב שנשפך בימים אלה ביישובי העוטף, ובו בזמן מהדהד למושג המוכר 'דרום אדום' שהיא התופעה הטבעית של פריחת הכלניות בדרום ישראל. תופעת טבע יפהפייה הנושאת עמה משמעות תרבותית עמוקה ומזוהה בו זמנית גם עם היופי והעוצמה של הטבע, פריחה, התעוררות תקומה. אל בו בזמן מהדהדת גם לזיכרון ואבל כפי שזה עולה משירו של אלתרמן 'כלניות'."
"כלניות, אחד השירים הידועים והאהובים במוזיקה הישראלית בביצועה של יפה ירקוני, הלחן של וילנסקי נוצר בתקופת מלחמת העולם השנייה והפך להיות לסמל של זכרון וכאב. הכלניות מסמלות את הדם שנשפך, את הנופלים, אך בו בזמן הם פרחים שישובו לצמוח. ה'דרום האדום' כפריחה מרהיבה משמש כסמל ליופי ולחיים בקרב התודעה הישראלית, והיא מהווה ניגוד חד למשמעות האחרות של 'דרום אדום' הקשורה למציאות הביטחונית. אלה מהווים דוגמא לאופן שבו יופי טבעי ומציאות חברתית – ביטחונית יכולים אולי להתקיים זה לצד זה ולעתים להעניק משמעות נוספת זה לזה."
"האדום במיצב הנוכחי מופיע בעיקר כדימוי של 'שטיח אדום', אשר הפך להיות מושג ופעולה הקשורים למסורת, כבוד ופרוטוקול. השטיח האדום המונח לרגלי אורחים חשובים מסמל יוקרה וחשיבות. כמו הפך להיות ביטוי המשמש לתיאור פעולה של הענקת כבוד או טיפול מיוחד ומפנק."
"בימים אלה של קרבות, של מאבק על קיום והישרדות, בשעות של זכרון ואבל, אנו כמהים לפרוש שטיח אדום, מחכים לחטופים שיגיעו בהדר וכבוד ובעיקר באהבה. בתשוקה לחיים, לאנרגיות חדשות, לצמיחה תוך זכרון והדהוד לימים שאופפים אותנו."

אומנים משתתפים

אאידה סטולר פליישמן, ד"ר אולי ברמסון, אמנון מאור, אנה עייש, אריק שניידר, דניאלה להב, חיה רוזיק, חני אלישע, מירה שטרן, נעמי כרוך, ד"ר נורית י.צדרבוים, סמדר ברנע, ענת בן עזרא, רחל ברונפמן, שמעון אלדר, שרית איזנמן, שרה פוקס.
הפקה: חן וינקלר, ד"ר נורית י.צדרבוים, שמעון אלדר, אורנה רג'יניאנו, ציפי ליפשיץ, פרץ אביבה.
המיצב בשיתוף עם "כלניות לפני הגשם".

התערוכה תתקיים ברחבת היכל התרבות נתניה בימים א'- ה' בין השעות 10:00- 14:00 ובשעות הערב: לפי האירועים המתקיימים בהיכל