פרסומת היכל התרבות
 אירוע "אמנות יוצאת מן הכלל" צילום" אסראא מגאדלה

תערוכה ייחודית של מתמודדי נפש במטרה להעלות את המודעות לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה

ביום חמישי שעבר התקיים ערב "אמנות יוצאת מן הכלל" במרכז הקהילתי קריית נורדאו של רשת המרכזים הקהילתיים דרום נתניה, מבית החברה למתנ"סים ועיריית נתניה. באירוע הוצגה תערוכה שכללה יצירות אומנות ושירים של מתמודדי נפש, תושבי העיר, כחלק מחודש "פברואר יוצא מן הכלל", המוקדש להעלאת המודעות לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה. בערב זה הקהל נהנה ממופע מרגש של להקת הנוער "סול" יחד עם חניכי קפה לנוער, שפינקו את התושבים בבית קפה שאותו הפעילו עם מגוון של שתייה חמה וקינוחים של הקונדיטורית מורן אברויה, שאיבדה את ידה השמאלית בעקבות פציעה.
המשתתפים בתערוכה ציירו ציורים וכתבו שירים בעלי משמעות עבורם ובאמצעותם הם מבטאים את עצמם, פורקים ומחזקים את הבטחון העצמי. פעילות זו מחברת אותם אל הקהילה ומסייעת להשתלבותם. בתערוכה זו הם הכוכבים כאשר הציבור ובני המשפחה באים ומתרשמים מפרי יצירותיהם. אין ספק שההשתתפות בתערוכה מחזקת את תחושת המסוגלות שלהם והסיפוק האישי ובכך מעצימה אותם מאוד.
משתתפי התוכנית הם "עמיתים לבוגרים" - שיתוף פעולה בין החברה למתנ"סים לבין משרד הבריאות, אשר מלווה אלפי מתמודדי ומתמודדות נפש בתהליך השתלבותם בקהילה בפעילויות פנאי, חוגים ומסגרות התנדבות הפתוחות לקהל הרחב.
אסראא מגאדלה, רכזת תכנית "עמיתים לבוגרים" ברשת המרכזים הקהילתיים דרום נתניה, ציינה כי השתלבות בקהילה היא תהליך המצריך שותפות, הדדיות וגמישות בין הצד המשלב לצד המשתלב ולכן התוכנית פועלת ברגישות לשינוי חברתי וצמצום הסטיגמות בתחום בריאות הנפש.

ומה אמרו האומנים?

ליזט ציינה "היצירה נותנת לי מעוף במרחב הפרטי שלי, בכתיבה אני משחקת עם המילים ומרשה לעצמי שם הכל. זה המרכך הכי נעים בחיים הן בניחוח והן במרקם הרך. רציתי לומר על התערוכה שאנשים מכל סוגיי האומנות נפגשים יש אפשרות לחיבורים מהממים בין אנשים יוצרים ובשטח ללמוד האחד מהשני".
חיים אמר "בשנה האחרונה כשהכרתי את עמיתים הרגשתי שבחלק מהדברים לא יכולתי לעסוק בעבר והיום זה אפשרי בזכות עמיתים שהיו לי לאוזן קשבת כולל תמיכה ועידוד איך להשתלב ביום יום הצלחתי להתפנות ללא מעט תחביבים כמו למשל ציור, פיסול, תכשיטנות ובעיקר כתיבת שירים. זה מאוד מעסיק אותי ומאפשר לי לקבל את השקט והרוגע בזמן הכתיבה".

תמרי הוסיפה "הודות ליצירות, העבודה האומנותית והביטוי העצמי על גבי קנבס, מצאתי את עצמי מגלה עולם של שלל צבעים ופרטים שלא הכרתי בעבר, הם מבטאים דברים שבתוכי, אהבה וסבלנות לשבת ולצייר".
חן פדלון, מנהלת המרכז הקהילתי קריית נורדאו: "החוסן הקהילתי שלנו מורכב מערבות הדדית, הכרת התושבים וסובלנות. תערוכת האומנות הציגה יצירות נפלאות אשר מבטאות את עוצמתה של רוח האדם, הנותנת ביטוי לכשרון ללא קשר למצב פיזי או נפשי. דווקא בימים אלה של מלחמה ציינו את פברואר יוצא מן הכלל, שמעמיד בפני החברה הישראלית מראה גדולה עם אמירה אחת: כולנו שווים. אני מודה לכל העוסקים במלאכה ולאומניות והאומנים שיצרו את עבודותיהם ברגישות ובכישרון רב".