אילוסטרציה | fotolia יפוי כוח מתמשך – מה זה, מי צריך את זה ולמה? אילוסטרציה | fotolia

מיכל (שם בדוי) בת 42, נשואה ואם לשתיים, היתה מעורבת בתאונת דרכים קשה. למרבה המזל, עלה בידי הרופאים להצילה אך מיכל נשארה עם פגיעה מוחית

אילוסטרציה | fotolia

המשפחה כולה היתה המומה, הם לא הבינו מה נפל עליהם: מלבד הכאב, ההלם והצער, פתאום הם נדרשו לקבל המון החלטות לגבי המשך הטיפול במיכל, לגבי ענייניה הכספיים ועוד.
מי יקבל את כל ההחלטות האלה - בעלה? הוריה? אולי בכלל שירה, חברתה הטובה, שהיא במקרה גם רופאה בכירה?
אם רק היה אפשר לשאול את מיכל.....
כיום יש פתרון בחוק שבא לענות בדיוק על הצורך הזה – עריכה וחתימה על ייפוי כוח מתמשך.
ייפוי כוח מתמשך הוא כלי אשר נוסף לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לפני מספר שנים, ובאמצעותו יכול כל אדם מעל גיל 18 למנות מראש, בהיותו צלול וכשיר, מיופה כוח (אחד או כמה) אשר יכנס לתפקידו רק אם וכאשר הממנה יחדל להיות כשיר (למשל במקרה של דמנציה, תאונה או כל אירוע אחר שבעקבותיו איבד הממנה את כשירותו).
מרגע אובדן הכשירות, מופעל ייפוי הכוח המתמשך ומיופה הכוח יקבל ממועד זה החלטות ביחס לממנה ובמקומו, הכל בהתאם להנחיות המקדימות שקבע הממנה.
ייפוי הכוח המתמשך הוא לא מסמך סטנדרטי שהממנה רק חותם עליו. מדובר במסמך מפורט שבו יכול הממנה לתת הוראות לגבי שלל נושאים והיבטים בחייו לאחר שכבר לא יהיה כשיר, לדוגמא האם ברצונו להמשיך להתגורר בביתו עם מטפל או לעבור לדיור מוגן, כיצד יושקעו כספים שברשותו, הנחיות לגבי מתן טיפולים רפואיים ועוד. בנוסף, קובע הממנה מי יהיה מיופה הכוח ואם מינה יותר מאחד, האם תהיה חלוקה ביניהם בקבלת ההחלטות וכיצד.
חשוב לציין כי לא כל עורך דין מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך אלא רק כזה שעבר הכשרה מיוחדת של משרד המשפטים.
ייפוי כוח מתמשך מיועד לאנשים שמעוניינים לקחת אחריות על חייהם ולתכנן את עתידם למקרה שכבר לא יוכלו לקבל החלטות בעצמם וברצונם להיות בטוחים שהם ורכושם נמצאים בידיו של אדם שהם סומכים עליו שיפעל בהתאם להוראות שהם נתנו לו.
 

הכותבת: עדי בורוכוביץ' שחר, עורכת דין ומגשרת לפרידה בשלום, מוסמכת לערוך ייפוי כוח מתמשך 

הפינה המשפטית - יפוי כוח מתמשך – מה זה, מי צריך את זה ולמה?
בלוגים נוספים שכתבה עו"ד עדי בורוכוביץ'-שחר

על זוגיות במשבר בצל הקורונה

האם זוגות שרוצים להיפרד חייבים לעבור גישור?

עריכת צוואה לשקט הנפשי שלך

גישור- נפרדים בשלום

רכישת דירה מקבלן – היבטים מיוחדים

הכותבת: עדי בורכוביץ'-שחר עורכת דין ומגשרת. למידע נוסף לחצו כאן